مصاحبه خبرگزاری آرتنا با مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری قدرولایت

به گزارش خبرگزاری هنر« آرتنا»، احمد عطایی رئیس موسسه قدر ولایت در رابطه با مشکلات پیش آمده کاغذ در کشور به خبرنگار«آرتنا» گفت: معمولا در کار نشر بیشترین هزینه مربوط به کاغذ است.چه کاغذ داخل کتاب و چه جلد کتاب و طبیعی است که در شکل گیری و قیمت نهایی کتاب نقش اول را دارد. بنابراین هرگونه نوسانی در بازار کاغذ در قیمت تمام شده یک کتاب تاثیر مستقیم دارد.
وی افزود: با این گونه نوسان های موجود چون کتاب هنوز وارد سبد خانواده ها نشده است، بازار نشر به شدت آسیب می بیند. از سوی دیگر وضعیت گرانی های مختلفی که طی این مدت بر مردم وارد شده باعث شده که توان خرید خانواده ها پایین آمده و کتابی را خریداری نکنند. همین عامل نیز بیشترین آسیب را به بازار نشر وارد می کند و خود به خود قیمت کتاب دو برابر افزایش پیدا کرده است.
مدیر نشر «قدر ولایت» تصریح کرد: اگر از ناشران دیگر هم سراغ بگیرید همین حال و روز ما را دارند که در سال جاری کاهش فروش کتاب داشته ایم. در همین راستا باید گفت که بخشی از حل مشکل کاغذ به وزارت بازرگانی برمی گردد. البته بخش اصلی آن هم به لحاظ سیاست گذاری به تشخیص به موقع تلاطم هایی که در بازار کاغذ ممکن است پیش بیاید، وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید به موقع این مشکلات را شناسایی کرده و طرح هایی ارائه دهد که با همکاری وزارت بازرگانی بتوانند این مشکلات را هرچه سریعتر حل کنند.
عطایی اظهار داشت: منتها نکته اساسی اینجاست که وقتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سه سال وزارت خود، سه بار معاون امور فرهنگی عوض می کند، ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که این بازار را بتواند اصلاح کند.
عطایی افزود: ما که از اهالی نشر هستیم، نمی دانیم که آقایان چرا می آیند و چرا می روند. به این صورت  نمی توان سیاست ها را تصویب کرده و نمی شود اجرائیات را تقویت کرد.
وی خاطر نشان کرد: تحریم وقتی شدت پیدا می کند، قطعا ارز هم بالا و پایین می شود. ما باید حواسمان باشد که کنترل کنیم تا مشکلات بیشتر نشود. چند وقت پیشتر با محسن پرویز معاون اسبق امور فرهنگي وزارت ارشاد صحبت می کردیم، ایشان گفتند: مشکل اصلی در عدم برخورد با محتکرین کاغذ است. تعداد وارد کنندگان کاغذ کاملا برای دولت شناخته شده است و با ارز 1160 و یا 1270 تومانی وارد کرده اند، ولی متاسفانه با آنها برخورد نمی شود. دو سال پیش هم رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه بین المللی گفتند که ما می خواهیم کاغذ جنوب را به ناشران بدهیم. متاسفانه این موضوع هم عملی نشد. کارخانه های داخلی با ظرفیت بسیار پایین کار می کنند. برخی از آنها خوابیده اند. در زمینه سرمایه گذاری و تقویت ماشین آلات کارخانه های کاغذی هم که فعال هستند، در سیستم مدیریت و پیش بینی تحولات بازار، متاسفانه تصمیم درستی انجام نشده است