سفر کودکان به صدر اسلام تا دفاع مقدس با «قصه‌های زندگی» مصاحبه خانم شیوا سلامت با خبرگزاری ایبنا

مجموعه «قصه‌های زندگی» با نگاهی به سه برهه تاریخی صدر اسلام، انقلاب اسلامی ایران و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران 90 قصه برای کودکان را در بر دارد. نگارش این مجموعه را شیوا سلامت و تصویرگری آن را مرتضی امین انجام داده‌اند.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده این مجموعه 10 جلدی از انتشار 6 جلد آن با عنوان‌هایی مانند قول کبوترها، کدام زیباتر است، مدادرنگی‌های خدا، کفش‌های فرمانده و دفتر سوخته خبر داد و گفت: چهار جلد دیگر در دست چاپند.

شیوا سلامت، نویسنده «قصه‌های زندگی» هدف از تدوین این مجموعه داستان کوتاه را پر کردن اوقات فراغت کودکان در 90 شب تابستان و حفظ سجایای اخلاقی جامعه عنوان کرد و افزود: قصد داشتیم تا با 90 داستان کوتاه با 30 محور اخلاقی - اسلامی در سه برهه تاریخی صدر اسلام، انقلاب اسلامی ایران و دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سجایای اخلاقی را به کودکان نشان دهیم.

وی با اشاره به موضوع‌هایی مانند توکل، صبر، ولایت‌پذیری، راستگویی، دشمن شناسی، استقامت، وفای به عهد، خوش زبانی و کمک به ستمدیدگان که در تدوین کتاب‌ها محور بوده‌اند، اظهار کرد: چون فهم این موضوع‌ها برای کودکان سنگین است، با فضاسازی داستانی در فضای رفتاری کودکان قرار گرفتند.

سلامت گفت: محور هر داستان‌ کوتاه یک موضوع اخلاقی - اسلامی است اما بیشتر آن‌ها چند موضوع دیگر را نیز خیلی ظریف و غیرمستقیم به کودکان گوشزد و آنان را به اطراف‌شان حساس‌تر می‌کنند.

وی با بیان این ‌که هر جلد از مجموعه «قصه‌های زندگی» دارای 9 داستان کوتاه از هر سه برهه تاریخی مورد نظر مجموعه است، افزود: یکی از هدف‌های تدوین این مجموعه این بود که کودکان در یک فضا نمانند و قصه‌ها آنان را به فضاهای مختلف ببرند زیرا فضاهای متفاوت به چرخش ذهن کودکان و خلاقیت آنان کمک می‌کنند.

این نویسنده با اشاره به ویژگی‌های کتاب‌های خود مانند کوتاه بودن داستان‌ها، گفت: این مجموعه برای زمان قبل از خواب کودکان در نظر گرفته شده، بنابراین باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که اگر کودک در حالت خوابیده هم خواست کتاب را بخواند، با قطع و وزن کتاب هم مشکلی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: روانشناسان می‌گویند خواندن قصه‌ برای کودکان قبل از خواب، بسیار تاثیرگذار است زیرا مغز انسان در مدت خواب روی آخرین مطلبی که به آن فکر کرده است، بسیار مانور می‌دهد.

سلامت درباره منابعی که در نگارش مجموعه «قصه‌های زندگی» استفاده کرده، اظهار کرد: من در بیش از 100 کتاب و وب‌سایت درباره موضوع‌های تعیین شده در سه برهه تاریخی جست‌وجو کردم و مطالب به من ایده می‌دادند. اساس تمام داستان‌های کوتاه مجموعه واقعیت است اما با فضاسازی داستانی تا در فضای رفتاری کودکان قرار گیرند.

وی با اشاره به داستان کوتاهی درباره خوش خلقی و خوش‌ زبانی یک شهید ادامه داد: کتابی با عنوان «همیشه لبخند می‌زد» درباره شهیدی بود که با همرزمانش در کانالی در محاصره دشمن افتاده بودند اما او با خوش خلقی و خوش زبانی توانست با حفظ روحیه رزمندگان علاوه بر جلوگیری از شکست، جمع را از مخمصه نجات دهد. من با فضاسازی برای همین خاطره، به کودکان نشان دادم که چگونه با خوش خلقی و خوش زبانی می‌توانیم در شرایط سخت به اطرافیان‌مان روحیه دهیم و بحران را مدیریت کنیم.

سلامت درباره کتاب‌هایی که از آن‌ها برای داستان‌های کوتاه دفاع مقدس الهام گرفته، گفت: کتاب «معلم فراری‌» درباره زندگی شهید همت، آثاری از مجموعه «نیمه پنهان ماه» درباره شهیدان چمران و همت و کتاب‌های خاطرات شهیدان، آثاری هستند که برای این قسمت از آن‌ها استفاده کردم. همچنین از مطالب نشریات کوله پشتی، خیمه، امتداد و وب‌سایت‌های مرتبط با آن‌ها و ‌سایت بنیاد شهید استفاده شد.

وی کتاب‌های مورد استفاده‌اش در داستان‌های برهه تاریخی صدر اسلام را «تاریخ صدر اسلام»، «حیات فکری - سیاسی دوازده امام(ع)» و مجموعه «12 امام» که انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آن را منتشر کرده است، معرفی کرد و درباره منابع مورد استفاده برای برهه تاریخی انقلاب اسلامی از «چهره آفتاب» درباره امام خمینی(ره) و کتابچه‌های خاطره‌ای که در مناسبت‌هایی مانند سالگرد ارتحال امام(ره) منتشر شده و همچنین خاطرات اطرافیان به ویژه مادرش از انقلاب، نام برد.

تاکنون 6 مجلد از مجموعه «قصه‌های زندگی» در قطع وزیری کوچک و ۴۸ صفحه، با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 25 هزار ریال از سوی انتشارات موسسه فرهنگی قدر ولایت منتشر شده‌اند.