رونمایی از از 16 جلد کتاب

يكشنبه 11 دي ماه ساعت 12-10 صبح در سراي اهل قلم، مراسم رونمايي از 16 جلد از آثار جديد مؤسسه با حضور معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مدير تأمين منابع نهاد كتابخانه‌ها، مدير عامل خانة كتاب و جمعي از ناشران و دست‌اندركاران تهيه اين كتابها برگزار گرديد.
مدير مسؤول مؤسسه پيرامون معرفي 14 جلد «سيرة سياسي حضرت امام خميني قدس‌سره» گفت:
1- انگيزه ما در توليد اين كتابها، لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب اسلامي بود كه فرمودند:
«امام را صريح بايد آورد وسط ميدان، مواضعش بر عليه استكبار، مواضعش برعليه ارتجاع، مواضعش برعليه ليبرال دمكراسي غرب، مواضعش برعليه منافقان و دورويان... نمي‌شود به خاطر اين كه زيد و عمر از امام خوششان بيايد، ما مواضع امام را پنهان كنیم يا پوشيده كنيم، يا آن چيزهايي كه به نظرمان تند مي‌آيد، كمرنگ كنيم (14/3/1389) .
دشمنان بيرونی و معاندان داخلي تلاش مي‌كنند كه يا نام و راه امام‌خميني را كه شاخص، معيار و قطب‌نماي انقلاب اسلامي است از بين ببرند و يا با تفسيرها و ادعاهاي غلط، راه بنيانگذار جمهوري اسلامي را خدشه‌دار و آدرس غلط بدهند.
شناخت راه امام و اصولي كه براساس آن حضرت امام موضعگيري، مشي و حركت مي‌كردند، توطئه دشمنان را خنثي و مدعيان دروغين خط امام را از پيروان راستين آن حضرت متمايز كرده و از فتنه‌گريها، كه منشأ آن امتزاج حق و باطل است، جلوگيري مي کند.
2- ويژگيهاي اين مجموعه عبارتند از:
الف: در اين مجموعه 3132 صفحه‌اي، سيرة نظري (بيانات و رهنمودها) سيرة عملي (خاطرات) حضرت امام دربارة هر اصل ارائه شده است.
ب: در پايان هر فراز از بيانات امام، راهبردهاي تصريحي و نكات استنباطي، استخراج و ارائه شده تا به مخاطبان در فهم و برداشت صحيح كمك شود. مجموعاً 1097 راهبرد تصريحي و 577 نكته استنباطي در اين 14 جلد ارائه شده كه در پايان هر جلد هم مجموع آنها آمده است.
ج: در پايان هر كتاب، جملات مهم حضرت امام به عنوان جملات قصار گزيده و آمده است. مجموعاً 1073 جملة قصار در 14 جلد به مخاطبان ارائه شده است.
اسامي اصولي كه در اين چهارده جلد بررسي شده‌اند، در انتهاي اين گزارش آمده است.
مدير مسؤول مؤسسه در معرفي كتاب «فتنه گران و جنگ‌نرم عليه انقلاب اسلامي از ديدگاه حضرت امام خميني (ره)، گفتند: اين كتاب دو فصل دارد. در فصل اول، فتنه و مشتقات آن در بيانات حضرت امام پيگيري شده است و چهار محور شامل: 1- فتنه‌گران چه كساني هستند؟ كه هفت گروه در اين گروه شناسايي شده‌اند كه يكی دشمنان بيروني هستند، ولي در شش گروه ديگر اشخاص و گروههاي داخلي قرار دارند.
2- فتنه‌گران براي ايجاد فتنه چه اقداماتي انجام مي‌دهند؟ كه هفت نوع اقدام در اين محور شرح داده شده است.
3- ريشه‌ها و عوامل مؤثر در فتنه‌گري چيست؟ كه چهار عامل در بيانات حضرت امام، ريشة فتنه‌انگيزان در فتنه‌گري ذكر شده است.
4- وظايف اقشار مختلف در برابر فتنه‌گران چيست؟ كه در يك جمعبندي هشت وظيفة عمده و اساسي براي اقشار مردم در بيانات حضرت امام شناسايي شده است.
در فصل دوم كتاب، اصطلاح بصيرت و روشنگري مورد بررسي قرار گرفته است. جايگاه و اهميت بصيرت، عوامل افزايش بصيرت، عوامل كاهش و سايش بصيرت از جمله مطالبي است كه در اين فصل پيرامون آنها، بيانات حضرت امام ارائه گرديده است.
همچنين مدير مسؤول مؤسسه در خصوص معرفي كتاب «شاخص هاي راه امام در وصيت‌نامة سياسي الهي حضرت امام(ره)» گفتند:
از آنجا كه اين وصيت‌نامه به تعبير مقام معظم رهبري دستورالعمل همة اقشار بويژه مسؤولين است، لذا براساس مخاطبان وصيت‌نامه، در 12 دفتر تنظيم شده است. در هر دفتر حسب مخاطبان، متن وصيت‌نامه ارائه و از آن شاخص استخراج شده و راههاي تحقق آن شاخص از وصيت‌نامه ارائه شده است. مجموعاً در اين كتاب، 51 شاخص استخراج و 137 راهكار تحقق آن شاخصها، احصاء و در پايان كتاب هم بصورت مجموعه ارائه كرده‌ايم.
بيانات جناب آقاي درّي
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جناب آقای دری در اين مراسم طي بيانات مبسوطي ديدگاههاي خود را در خصوص حماسة 9 دي و ريشه‌هاي فتنه‌گري و همچنين مؤلفه‌هاي رويارويي با فتنه‌گران، ارائه نمودند.
معاون امور فرهنگي تأكيد داشتند كه به مسأله فتنه بايد نگاه تاريخي داشت و توطئه‌ها و فتنه‌ها از قبل از انقلاب حتي تاريخ معاصر مانند نهضت مشروطه و نيز ابتداي انقلاب مورد بررسي قرار گيرند و مؤلفه‌ها و شاخصه‌هاي فتنه شناسايي شوند. معاون امور فرهنگي مؤلفه‌هاي فتنه را حول محورهاي ذيل ارائه نمودند:
- دوري از عقلانيت
- نشر اكاذيب و دروغ براي ممزوج كردن حق و باطل
- جهل و احساسات‌گرايي
- تزلزل در ايمان در اثر انحطاط اخلاقي
- دو شقه كردن و ايجاد اختلاف در مردم
- عدم درك شرايط كشور
- تغيير و تحريف واقعيتها
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، مؤلفه‌هاي رويارويي با فتنه را اين‌گونه ترتيب كردند:
- عقلانيت
- عدالت
- بصيرت و روشنگري
- حضور بموقع در صحنه
- اخلاص
- دشمن‌شناسي و فريب نخوردن
- همدلي براساس اصول
- موضعگيري شفاف و روشنگرانه
- ادامه وفاداري به نظام
- جدي گرفتن وحدت كلمه و پرهيز از افراط و تفريط
- شاخص حق، دين اسلام و ولايت باشد
معاون امور فرهنگي سپس، راهكار ماندگار در روشنگر را فرهنگ مكتوب دانست و بالا بردن بصيرت و روشنگر در نويسندگان و ناشران را در توليد آثار فاخر و مؤثر در حوزة روشنگري و مقابله با جنگ نرم و فتنه‌گري بسيار اثرگذار دانست.
در پايان، معاون امور فرهنگي به همراه مسؤولان حاضر در مراسم، از كتابهاي فوق رونمايي نمودند. آقاي دُرّي اظهار نمودند كه 14 جلد كتاب «سيرة سياسي حضرت امام خميني(ره)» را تحت يك عنوان در فهرست كتابهاي شاخص ماه معرفي مي‌كنند و پيشنهاد دادند كه براي اين 14 جلد يك بستة مناسب طراحي و به صورت دوره ارائه شود.

تصاویر: