در آیین رونمایی «هنر امین» مطرح شد؛ امین‌الرعایا لطف و قهر، زشتی و زیبایی را در کنار یکدیگر نمایان می‌کرد

سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

امین‌الرعایا لطف و قهر، زشتی و زیبایی را در کنار یکدیگر نمایان می‌کرد

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در آیین رونمایی «هنر امین» بیان کرد: هنرمندان نظیر حجت‌الاسلام امین‌الرعایا هنری داشتند که لطف و قهر، زشتی و زیبایی را در کنار یکدیگر نمایان می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این بزرگداشت به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات در ادامه سلسله برنامه‌های بزرگداشت اهالی کتاب و فرهنگ صبح امروز در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد.

در این برنامه قاسم تبریزی نویسنده و تاریخ پژوه در مورد حجت‌الاسلام مرتضی امین‌الرعایا گفت: برای شناخت حرکت فرهنگی سیاسی دهه ۵۰ باید به چند موضوع توجه کرد: جریان سیاسی موجود در کشور و حکومت طاغوت، جریان غرب‌زده‌ای که در تعارض کامل با دین بوده‌اند و حرکت غرب که توطئه‌های جهانی علیه دین داشتند.

وی افزود: در این مقطع زمانی نیروهای انقلابی با اخلاص، ایثار و فداکاری وارد میدان شده‌اند. در این دوره شاهد نیروهای برجسته در شعر و هنر و ادب از جمله مرتضی امین الرعایا از جمله امین الرعایا بودیم که در آن زمان جوانی حدوداً ۱۹ ساله بود.

این نویسنده گفت: با پیروزی انقلاب عرصه فعالیت و حضور مرتضی امین الرعایا بیشتر شد. حضور او در نشریات اسلامی بسیار تاثیرگذار و افشاگر ماهیت توده، حزب چپ و … بوده است.

وی افزود: او محدودیتی در حرکت فرهنگی نداشته است و با تاسیس انتشارات پیام آزادی وارد فضای ادبیات شد و تا سال ۱۳۷۰ در عرصه فرهنگ و هنر فعالیت خود را ادامه داد.

تبریزی گفت: از دهه ۷۰ نیز با علم‌آموزی در حوزه علمیه، خود را وقف دین و پاسخ به شبهات کرد. افرادی نظیر امین الرعایا در طول این سال‌ها به دنبال مقام و شهرت نبوده‌اند و این ارزشمند است.

وی افزود: تجلیل از مرتضی امین الرعایا در واقع تجلیل از حرکت او و افرادی است که در این عرصه نظیر سید شهیدان اهال قلم، سید مرتضی آوینی فعالیت کرده‌اند.
 

هنر انقلابی متکی به خواست و اراده الهی است

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین گفت: امیدواریم این بزرگداشت آغازی برای تجلیل و قدردانی بیشتر از رشادت‌های هنرمندان انقلابی گمنام باشد.

وی افزود: اینکه یک هنرمند توانمند به‌رغم هنرش به شهرت نمی‌رسد نشان‌دهنده این است که تلاش کرده است که گمنام بماند و به دنبال تحسین و قدردانی نیست.

احمدوند ادامه داد: در معارف اسلامی کار هنر ایجاد غم و شادی با ابزار هنر و احساس است و هنر انقلابی هنری است که متکی به خواست و اراده الهی برای ایجاد غم و شادی، قهر و لطف است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ بیان کرد: هنرمندان نظیر حجت‌الاسلام امین‌الرعایا هنری داشتند که لطف و قهر، زشتی و زیبایی را در کنار یکدیگر نمایان می‌کرد.

وی اظهار داشت: امیدوارم نهادهایی که آرم آنها توسط این هنرمند طراحی شده است، برای قدردانی و سپاسگزاری از زحمات ایشان تلاش بیشتری داشته باشند.

 

اخلاص حجت‌الاسلام امین‌الرعایا زیباترین هنر است

میثم نیلی، رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین بزرگداشت حجت‌الاسلام مرتضی امین‌الرعایا در گفت‌وگو با فرهنگ گفت: حجت‌الاسلام امین‌الرعایا پیشکسوت حوزه کودک و نواجوان هستند و حق استادی به گردن فعالان این حوزه دارد.

وی افزود: بزرگترین هنر این هنرمند گمنام بودن است و اخلاص این هنرمند از زیباترین و مشعشع‌ترین هنرها است.

نیلی ادامه داد: امیدوارم قدر ایشان و امثال این هنرمند دانسته شود و تلاش کنیم حق مطلب را به جا بیاوریم.

رئیس مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان‌کرد: می‌توان‌گفت ایشان با طراحی آرم سپاه به نوعی طراح آرم جریان‌مقاومت است.

وی گفت: امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند و ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه کودک‌و نوجوان تحت هدایت امثال این هنرمند بالنده‌تر شود.