نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است/ رشد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری است/ رشد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی

احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت گفت: هدف اصلی از برگزاری نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان است. تا جوانان امروز هم تاریخ گذشته را بدانند که در چه وضعیتی بودیم و هم تاریخ امروز و آینده را بدانند که به سمت چه اهدافی به پیش می‌رویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان با برگزاری نمایشگاه تاریخ معاصر نشست‌هایی نیز با حضور کارشناسان در سرای خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، احمد عطایی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت درباره اهداف برگزاری این نشست‌ها گفت: هدف اصلی از برگزاری نشست‌های تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی مطالبه مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان است. تا جوانان امروز هم تاریخ گذشته را بدانند که در چه وضعیتی بودیم و هم تاریخ امروز و آینده را بدانند که به سمت چه اهدافی به پیش می‌رویم.

وی افزود: سه سال از برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر و نشست‌ها می‌گذرد، دوره اول این نشست‌ها سه سال پیش و بیشتر به صورت نمایشگاه کتب تاریخ معاصر برگزار شد. دوره دوم در مردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد که جمعی از بنیادها و موسسه‌های تاریخ‌پژوهی به همراه ناشران انقلاب اسلامی جلساتی را برگزار کردند. موضوعات و کارشناسان انتخاب شدند و به مناسبت ۲۸ مرداد ماه ۱۳۳۲ این نشست‌ها در ۱۰ روز برگزار شد. موضوع‌های مورد بحث مورد استقبال قرار گرفت، پیاده‌سازی شد و بعد از بازبینی کارشناسان و ویراست به صورت کتاب منتشر و در اختیار اساتید دانشگاه و معلمان مدارس قرار داده خواهد شد.

عطائی بیان کرد: همزمان با ۲۸ مرداد نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر هم برگزار شد که ۱۵۰۰ عنوان از کتاب‌های تاریخ معاصر که شناسایی شده بود، بخشی در نمایشگاه‌ها و پاتوق کتاب موجود شد و با تخفیف ۲۵ درصدی که خانه کتاب در نظر گرفته بود به فروش رفت. گزارش این کار در اختیار خانه کتاب و بنیاد تاریخ پژوهی قرار گرفت. در آن زمان تصمیم گرفته شد که دوره سوم این نمایشگاه مصادف با دهه فجر برگزار شود، با این تفاوت که این نمایشگاه با مشارکت نهاد رهبری به صورت فیزیکی در ۸۰ دانشگاه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی گفت: در این نمایشگاه فیزیکی کتب تاریخ معاصر در ۸۰ دانشگاه سراسر کشور عرضه می‌شود و در کنار برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی هم برگزار خواهد شد. نزدیک به ۳۰۰ عنوان کتب تاریخ معاصر که چاپ اول این کتاب‌ها از سال ۱۳۹۵ به بعد بوده است، شناسایی و انتخاب شده‌اند.

عطائی افزود: نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر به مناسبت دهه فجر ولی به دلیل تعطیلی دانشگاه در تاریخ ۲۸ بهمن تا ۸ اسفند در ۸۰ دانشگاه سراسر کشور برگزار خواهد شد. پیش‌بینی ما حضور ۴۰ دانشگاه در این طرح بود که بعد از ورود نهاد رهبری این تعداد به ۸۰ دانشگاه رسیده است. حضور ۷۰ دانشگاه در طرح نمایشگاه تاریخ معاصر قطعی است و در حال رایزنی با یازده دانشگاه باقی مانده هستیم.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت بیان کرد: در حدود چهار یا پنج سال است که با اهتمام مجمع ناشران انقلاب اسلامی در راه‌اندازی جایزه شهید اندرزگو و از سوی دیگر ۲۵ دی ماه روز تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی بر حسب حکم حضرت امام (ره) به حجت‌الاسلام حمید روحانی به نظر می‌رسد که پژوهش و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با رشد روبه‌رو بوده است. در همین نمایشگاه ۲۸ مرداد ۱۵۰۰ جلد را از ۱۱ هزار عنوان احصاء کردیم و در نمایشگاه قرار دادیم که از این تعداد ۳۰۰ عنوان را برای نمایش در دانشگاه‌ها خواهیم داشت. در نمایشگاه پیش رو تناسب مخاطب در نظر گرفته شده و در این راستا کتب عمومی و نوجوانان حذف شده‌اند و تکیه بیشتر بر مخاطب دانشجو است.

عطائی گفت: در زمینه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی کارهای خوبی انجام شده است اما هنوز درصد تولید آثار در زمینه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی نسبت به حوزه‌های دیگر و سایر موضوع‌ها پایین است و باید کارهای بهتری مخصوصاً در حوزه رمان و داستان انجام شود. نزدیک به ۸۰ درصد کتاب‌های استخراجی در مورد انقلاب اسلامی و ۲۰ درصد در مورد پهلوی است، موجودی کتاب‌های ۱۳۹۵ به بعد نشان می دهد که در خصوص دوره پهلوی به اندازه کافی کار انجام نشده است.

وی افزود: مشکل عمده‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که قیمت کتاب‌ها بالاست. با توجه به اینکه تعداد صفحات کتاب‌های پژوهشی حوزه تاریخ بالاست، باید در حدی باشد که دانشجو از پس خرید کتاب بربیاید. البته در این نمایشگاه با مساعدت خانه کتاب و ادبیات ایران و همراهی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌ها با تخفیف ۳۰ درصد در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

عطائی بیان کرد: باید ناشران تاریخ انقلاب اسلامی مورد حمایت قرار بگیرند. یا کاغذ یارانه‌ای به این کتاب‌ها اختصاص پیدا کند. یا ارشاد خرید این کتاب‌ها را در اولویت قرار بدهد و یا اینکه تسهیلاتی برای این ناشران در نظر بگیرند تا قیمت تمام شده کتاب جبران شود و کتاب با قیمت مناسبی در اختیار مخاطب قرار بگیرد. در صورتی که چنین مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، هم مورخان به سمت تولید این آثار خواهند رفت و هم ناشران با آسودگی بیشتری این کتاب‌ها را به چاپ می‌رسانند.