چرا خانه کتاب و ادبیات داستانی، آمار و اطلاعات لازم از نمایشگاه استانی تبریز را منتشر نمی‌کند؟

بعد از وقفه پنجساله در برگزاری نمایشگاه‌های استانی بواسطه کرونا و نیز آغاز به کار دولت سیزدهم، در آبان سال جاری، این نمایشگاه‌ها در تبریز شروع به کار نمودند. بخاطر اتخاذ شیوه جدید یعنی فروش متمرکز، چینش موضوعی، وحذف ناشر از چرخه نمایشگاه، انتقادهایی مطرح شد و بطور طبیعی انتظار می‌رفت نتایج این شیوه در برگزاری نمایشگاه در قالب آمارها و اطلاعات منتشر شود تا مشخص گردد روال جدید، حتی از منظر اقتصادی و صرف نظر از جنبه‌های معنوی و فرهنگی، چه دستاوردی داشته است. لیکن تا کنون این انتظارها، به نتیجه نرسیده است.

بنظر می‌رسد که خانه کتاب و ادبیات داستانی می‌بایستی اطلاعات ذیل را منتشر و نسبت به انتقادهای وارد شده پاسخگویی نماید.

1- میزان فروش کلی نمایشگاه و مقایسة آن با آخرین دوره برگزاری در تبریز یعنی سال 1398 (با توجه به افزایش قیمت بیش از دو برابری کتاب‌ها).

2- تعداد عناوین عرضه شده در نمایشگاه و مقایسة آن با سال 1398.

3- تعداد ناشرانی که از آنها کتاب در نمایشگاه عرضه شده و مقایسة آن با تعداد ناشران حاضر در نمایشگاه سال 1398.

4- هزینه‌های اجرایی این نمایشگاه که از طرف خانه کتاب تقبّل و انجام شده چه میزان است و نسبت به سال 1398 رشد یا کاهش داشته است؟

5- فروش نمایشگاه به حساب ناشران که از آنها کتاب جمع‌آوری و عرضه شده است، واریز شده یا نه؟ و چه زمانی واریز خواهد شد؟

6- علی‌القاعده بایستی گزارش‌هایی از وضعیت نمایشگاه از لحاظ استقبال بازدیدکنندگان، کیفیت معرفی کتاب‌ها، ارزیابی تسلّط عوامل تشکل‌های نشر در ادارة غرفه‌ها و پاسخگویی به مراجعان و مخاطبان، و فضای نمایشگاهی هایپر کتاب تهیه شده باشد؛ نتیجة بررسی‌ها و نظر خواهی‌ها و گزارش‌ها چه بوده است؟

مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت