آثاری درباره اتفاقات اخیر غزه در راه است /مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت

آثاری درباره اتفاقات اخیر غزه در راه است

شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

 

مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت گفت: پس از وقایعی که در غزه در جریان است و با توجه به شبهاتی که بویژه برای نوجوانان و جوانان در فضای مجازی در جریان است، این مؤسسه مصمم به تولید آثاری در این حوزه شده است.

محسن بغلانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دلایل کم‌توجهی به مسئله فلسطین در ادبیات کودک و نوجوان ایران گفت: درباره علل کم بودن آثار کودک و نوجوان با موضوع فلسطین و غزه چند علت را می‌توان بررسی کرد؛ اول اینکه با توجه به کثرت آثار ترجمه و آموزش فرهنگ بیگانه به کودکان و نوجوانان، ذائقه کودک ایرانی تغییر کرده است، به نحوی که حتی علاقه به خواندن آثاری درباره دفاع مقدس نیز در آنها کاهش یافته است. وقتی ناشری برای کوتاهی و بلندی دامن شخصیت قصه ترجمه خود با ممیزی ارشاد به مشاجره می‌پردازد آیا کودکی که آن کتاب را مطالعه می‌کند تمایلی به فرهنگ ایرانی و اسلامی خواهد داشت که نویسنده متعهدی بتواند از مشکلات غزه برای او بنویسد؟

وی ادامه داد: دلیل دوم، نبود آثار زیبا، شیوا، ادبی و کودک‌پسند در انتشار کتاب‌های حوزه مقاومت اسلامی به همان شکل که در دفاع مقدس شاهد آن بوده‌ایم، است و بحمدالله به تدریج شاهد تکامل آن و مشاهده آثار خوب در سال‌های اخیر هستیم. اگر آثار کودک و نوجوان ما در حوزه مقاومت بویژه فلسطین، آثاری فاخر و چشم‌نواز باشد به تدریج جای خود را باز می‌کند.

این نویسنده عنوان کرد: دلیل سوم نبود اراده و نیز دیدگاه روشن درباره مقاومت اسلامی در میان مدیران فرهنگی در دوره‌های متفاوت است. متأسفانه در کشور ما با آمدن و رفتن دولت‌ها دیدگاه مدیران فرهنگی نیز تغییر یافته و گاهی موافق مقاومت اسلامی، گاهی مخالف آن و گاهی دیدگاه‌های افراطی در تأیید یا رد آن دارند. همین تغییر دیدگاه موجب می شود که ناشران در انتشار این آثار و نویسندگان در نوشتن آنها دچار تردید شوند. به هرحال وضعیت نشر را که خود بهتر می‌دانید!

بغلانی درباره رویکرد مؤسسه قدر ولایت در انتشار آثاری درباره تاریخ مقاومت فلسطین توضیح داد: درخصوص مؤسسه فرهنگی‌هنری قدر ولایت نیز باید به عرض برسانم با توجه به سیاست‌های داخلی مؤسسه، بخش کودک و نوجوان ما بیشتر در سه حوزه تاریخ معاصر و انقلاب، دفاع مقدس به انضمام مدافعان حرم و زیست مؤمنانه یا همان سبک زندگی ایرانی‌اسلامی فعالیت می‌کند. ما داستان‌های کودک و نوجوان خود را به دو شیوه تولید می‌کنیم؛ یک روش مراجعه نویسنده اثر به مؤسسه است که تاکنون اثری با موضوع فلسطین به ما پیشنهاد نشده است. روش دیگر کارهای سفارشی به نویسندگان است که با توجه به همان روش سیاست‌گذاری است که عرض کردم.

مدیر بخش کودک و نوجوان انتشارات قدر ولایت در پایان گفت: اخیراً پس از وقایعی که در غزه در جریان است و با توجه به شبهاتی که بویژه برای نوجوانان و جوانان در فضای مجازی در جریان است، مؤسسه مصمم به تولید آثاری در این حوزه شده است و تاکنون دو داستان از نویسندگان نوقلم در حوزه کودک و نوجوان از سوی کارشناسان مربوطه بررسی شده است.