کتاب‌های تاریخی بیانگر اتفاقات این مرز و بوم است/ ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر ایران

دبیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر بیان کرد؛
محمدحسین کریمی‌پور، دبیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر گفت: از تک‌تک آحاد مردم تقاضا دارم تا بحث مطالعه تاریخی را مورد مداقه قرار بدهند و از کنار کتب تاریخی که بیانگر اتفاقات این مرز و بوم است به راحتی نگذرند. این اتفاق به ما کمک می‌کند که شناخت خوبی در مورد ظرفیت‌ها، شخصیت‌ها، رویکردها و جریانات سیاسی و اجتماعی و حتی دشمن و شیوه‌های دشمنی داشته باشیم.
تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
کتاب‌های تاریخی بیانگر اتفاقات این مرز و بوم است/ ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر ایران

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): محمدحسین کریمی‌پور، مدیر اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر گفت: ضرورت و اهمیت تاریخ بر کسی پوشیده نیست. این اهمیت در بین گفتار بزرگان دین بیان شده است. حضرت امیر می‌فرمایند: تاریخ معلم انسان‌هاست. تاریخ چراغ راه آینده است. سقراط می‌گوید: اگر می‌خواهید هویت یک جامعه را بگیرید، حافظه تاریخی آن جامعه را بگیرید.

وی افزود: حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که آحاد جامعه تاریخ را مورد مطالعه قرار بدهند. خصوصا قشر جوان و نوجوان اگر ندانند در این 150 سال اخیر بر ما چه گذشته و دشمنان با ما چه کردند، نمی‌توانند آینده درخشانی را طراحی و اجرا کنند. ضرورت پرداختن به تاریخ معاصر بر کسی پوشیده نیست. گروهی از فعالان حوزه تاریخ‌پژوهی از بنیادها و موسسات تاریخ‌پژوهی دور هم جمع شدند و برای نیل به این هدف مقدس کارهایی را انجام دادند. از جمله کارهایی که طراحی کردند، نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر بود.

کریمی‌پور بیان کرد: با حمایت بی‌دریغ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب و ادبیات ایران و مجمع ناشران انقلاب اسلامی دومین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر در حال اجرا است. حرکتی که مترصد این است تا آثار منتشره با موضوع جریان سیاسی اجتماعی سه مقطع مشروطه، پهلوی‌ها و دهه اول انقلاب را مورد نظر قرار دهد. در این راستا آثاری که در ده سال اخیر با موضوع مشروطه، پهلوی اول و دوم و دهه اول انقلاب منتشر شد، موردنظر قرار گرفت. البته پس از بررسی‌‌های لازم 1500 عنوان کتاب از 380 ناشر در سامانه c.ketab.ir با تخفیف 25 درصد در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت. 

وی در ادامه گفت: در کنار این نمایشگاه سلسله نشست‌های تخصصی نیز از سوی پژوهشگاه‌ها و موسسات تاریخ‌پژوهی طراحی و برنامه‌ریزی شده است. این نشست‌های گفت‌و‌گو محور از ketab.Tv و از روز شنبه 4 شهریور 1402 از شبکه چهار سیما پخش شده است.

کریمی‌پور با بیان اینکه تا امروز استقبال خوب بود، افزود: با توجه به اینکه نمایشگاه‌های تخصصی مخاطب خاص دارند، باید در سطح همان نمایشگاه تخصصی و بر اساس معیارهای آن و نه در سطح نمایشگاه عمومی مورد ارزیابی قرار بگیرد. در این نمایشگاه مخاطبان انتخاب‌کننده هستند. سعی بر آن بود کتبی منتخب شود که بیشتر در مخاطب علاقه‌مندی ایجاد می‌کند و علاقه‌مندی عموم را مورد توجه قرار بدهیم.

وی بیان کرد: از تک‌تک آحاد مردم تقاضا دارم تا بحث مطالعه تاریخی را مورد مداقه قرار بدهند و از کنار کتب تاریخی که بیانگر اتفاقات این مرز و بوم است به راحتی نگذرند. این اتفاق به ما کمک می‌کند که شناخت خوبی در مورد ظرفیت‌ها، شخصیت‌ها، رویکردها و جریانات سیاسی و اجتماعی و حتی دشمن و شیوه‌های دشمنی داشته باشیم.

کریمی‌پور گفت: این دومین نمایشگاه مجازی است. بخشی از ضعف‌ها مرتفع شده است اما هنوز با نمایشگاه مطلوب فاصله دارد و امیدواریم در آینده الگوی مطلوب‌تری از این نمایشگاه ارائه بدهیم.

وی همچنین به تمدید نمایشگاه اشاره کرد و گفت: به‌دلیل استقبال مخاطبان و تصمیم شورای برگزاری، دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر تا تاریخ ۱۰ شهریور تمدید شده است. 

دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر با شعار «تاریخ چراغ راه آینده» از شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و به صورت مجازی و از طریق «سامانه خرید از کتابفروشی» آغاز به کار کرده است.