مراکز شرق‌شناسی یا ایران‌شناسی غرب در گذشته تاریخ ایران را می‌نوشتند/ برگزاری نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر مفید است

گفت‌وگو با قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر و سندپژوه؛
قاسم تبریزی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار گفت: به نظرم برگزاری دومین نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر حرکت بسیار مفید و ضروری است که گاهی فکر می‌کنیم کاش چنین حرکتی در دهه‌های قبل شروع شده بود. به هر حال امیدوارم در سال‌های آینده کتاب‌های بهتر، بیشتر و تخصصی‌تر در زمینه تاریخ معاصر به چاپ برسد و در نمایشگاه‌های از این نوع به مخاطبان عرضه شود.
تاریخ انتشاريکشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
مراکز شرق‌شناسی یا ایران‌شناسی غرب در گذشته تاریخ ایران را می‌نوشتند/ برگزاری نمایشگاه تخصصی تاریخ معاصر مفید است

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): قاسم تبریزی، پژوهشگر و تاریخ‌نگار درباره دومین نمایشگاه مجازی کتب تخصصی تاریخ معاصر گفت: روند انتشار کتاب‌های تاریخی بالاخص در رابطه با تاریخ معاصر از سوی ناشران تخصصی یا مراکز اسنادی عموما و ناشران خصوصی به ویژه ابعاد وسیعی گرفته است. در گذشته تاریخ ما را عموما مراکز شرق‌شناسی یا ایران‌شناسی غرب می‌نوشتند و بعضی از استادان و مولفان ما تحت تاثیر نوشته‌های آنها بودند. 

او افزود: بعد از انقلاب حرکتی در زمینه استقلال و اقتدار ملی و کمک به رشد فرهنگ ملی در ابعاد مختلف از جمله تاریخ‌نگاری شروع شد که بر این اساس ناشران متعهد و مسئول که دارای اهداف والایی در راستای انقلاب اسلامی و اقتدار و استقلال و فرهنگ ملی هستند حرکتی را به سوی تولید علم و جهاد تبیین شروع کردند. 

این پژوهشگر تاریخ معاصر عنوان کرد: با توجه به تنوع سلایق در جامعه و فضای مجازی بسیاری از کتاب‌هایی که به چاپ می‌رسد یا فراموش می‌شود یا دیده نمی‌شود. لذا بر این اساس ناشران بیش از 1500 کتاب تاریخی را انتخاب کردند تا این آثار را در منظر جامعه بگذارند در این نمایشگاه چه آثاری که در زمینه تاریخ تخصصی هستند چه کتاب‌هایی که برای خواندن عام مفید است، وجود دارد.

قاسم تبریزی گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر، گفت‌وگوهای تخصصی پیرامون تاریخ ایران نیز با حضور صاحب‌نظران و مورخان و پژوهشگران تاریخ هم تدارک دیده شده است که بتواند به روشن شدن برخی ابعاد تاریخ معاصر کمک کند.

او ادامه داد: به نظرم برگزاری دومین نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر حرکت بسیار مفید و ضروری است که گاهی فکر می‌کنیم کاش چنین حرکتی در دهه‌های قبل شروع شده بود. به هر حال امیدوارم در سال‌های آینده کتاب‌های بهتر، بیشتر و تخصصی‌تر در زمینه تاریخ معاصر به چاپ برسد و در نمایشگاه‌های از این نوع به مخاطبان عرضه شود و حتی به نظرم خوب است فهرستی از کتاب‌های منتشر شده در دهه شصت و هفتاد هم تهیه شود و برنامه‌هایی برای معرفی آنها نیز در نظر گرفته شود اگرچه شاید برخی از این آثار بازار نشر موجود نباشد، اما در کتابخانه‌ها موجود است.

دومین نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر از 28 مرداد ماه تا 8 شهریور در حال برگزاری است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های این نمایشگاه را از سامانه خرید از کتابفروشی خریداری کنند.