انگیزه خواندن آثار تاریخی را با کتاب‌های عمومی‌تر تقویت کنیم/ 27 عنوان کتاب موزه عبرت ایران در نمایشگاه

 

گفت‌وگو با رسول رعیتی درباره دومین نمایشگاه تخصصی کتاب تاریخ معاصر؛

رسول رعیتی، از مجموعه انتشارات موزه عبرت ایران گفت: علاقه‌‌مندان می‌توانند کتاب‌های متنوعی را پیش روی خود ببینند. موزه عبرت ایران معرفی بازداشت‌های کمیته مشترک را به انحاء مختلف داشتیم که یکی هم حوزه کتاب بوده است. تلاش ما بر این بوده است که موزه را در خود مکان حبس نکنیم و به انحاء مختلف برای نسل جوان منعکس کنیم.
تاریخ انتشاردوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵
انگیزه خواندن آثار تاریخی را با کتاب‌های عمومی‌تر تقویت کنیم/ 27 عنوان کتاب موزه عبرت ایران در نمایشگاه

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): رسول رعیتی، از مجموعه انتشارات موزه عبرت ایران با اشاره به نمایشگاه تخصصی کتب معاصر گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه تخصصی کتب معاصر تشکر می‌کنم اما بهتر می‌بود که زمان برگزاری نمایشگاه همزمان با ایام مذهبی نبود تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. مقاطع 15 خرداد یا 17 شهریور برای برگزاری این نمایشگاه مناسب‌تر به نظر می‌رسید. در مجموع حرکت خوبی است که امیدواریم در مقاطع مختلف سال اتفاق بیفتد.

وی افزود: در سال‌های اخیر شاهد فعالیت ناشران جدید در حوزه تاریخ معاصر هستیم. کتاب‌های خوبی با قیمت‌های مناسب به چاپ رسیده است. علاقه‌‌مندان می‌توانند کتاب‌های متنوعی را پیش روی خود ببینند. موزه عبرت ایران معرفی بازداشت‌های کمیته مشترک را به انحاء مختلف داشتیم که یکی هم حوزه کتاب بوده است. تلاش ما بر این بوده است که موزه را در خود مکان حبس نکنیم و به انحاء مختلف برای نسل جوان منعکس کنیم. این بازداشتگاه نماد رژیم پهلوی است و سعی داریم نماد رژیم پهلوی را به نسل‌های مختلف معرفی کنیم.

رعیتی بیان کرد: خوشحال هستیم که ناشران دیگر هم وارد شدند و درباره خاطرات زندانیان سیاسی پیش از انقلاب قلم می‌زنند و کتاب‌هایی ارائه کرده‌اند. سعی کردیم در مواردی کتاب‌ها را دسته‌بندی کنیم. مثلا برخی کتاب‌های ما خاطرات سیاسی است. خاطرات جلال‌الدین رفیع، روح‌الله میرزایی و... را داریم. بنابراین سعی بر این بود که از اقشار مختلف مبارز که ناآشنا برای مخاطبان نیستند، استفاده کنیم تا مخاطبان تصور نکنند که افرادی خاص در یک شغل خاص با رژیم درگیری داشتند. بر طبق اسناد در بین مبارزین تنوع فکری زیادی وجود دارد. شخصی به دلیل همراه داشتن رساله حضرت امام (ره) دستگیر شده بود.

وی در ادامه افزود: به گفته بازماندگان رژیم پهلوی افراد تفنگ به دست بودند، در صورتی که عمده قریب به اتفاق کسانی که در کنار امام به مبارزه پرداختند، دارای نگاه فرهنگی بودند و آنچه که از سمت پهلوی نصیب اینها شد، حبس و شکنجه در این بازداشتگاه بود. کتاب «شکنجه‌گران می‌گویند» نوشته قاسم حسن‌پور به چاپ رسیده است که این کتاب خاطرات و اعترافات بهمن نادری‌پور (تهرانی) و فریدون توانگری (آرش) دو تن از مشهورترین شکنجه‌گران ساواک شاه در دوران پایانی آن، بخش عمده  آن را تشکیل می‌دهد.

رعیتی در ادامه گفت: معمولا کتاب‌های عمومی تلاش می‌کنند طیف مخاطب بیشتری را با خود همراه کنند و پیش‌زمینه ورود به کتاب‌های تخصصی هستند. کتاب «ظهور و سقوط پهلوی» گفت‌و گو با حسین فردوست است و کتاب دیگری نیز بخشی از این گفت‌و‌گو را منعکس کرده است. کتاب دوم به نوعی پیش‌زمینه برای اولی است. معمولا کسانی که در حوزه تاریخ معاصر مطالعه می‌کنند. ابتدا انگیزه‌ای در آنان ایجاد می‌شود و در ادامه کتابی سه جلدی یا پنج جلدی را در دست می‌گیرند و مطالعه می‌کنند. ابتدا باید انگیزه مطالعه در این زمینه در ذهن شخص ایجاد شود و طالب خواندن کتابی در حوزه تاریخ باشد. مخاطب به مرور و گام به گام به پیش می‌رود. اول به مطالعه کتاب‌های عمومی می‌پردازد و در ادامه به کتاب‌های تخصصی روی می‌آورد.

وی افزود: انتشارات موزه عبرت ایران با 27 عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی کتب تخصصی تاریخ معاصر شرکت کرده است. اما نقدی که داریم این است که کاش زمان بیشتری برای آماده‌سازی کتاب‌های ناشران در نظر گرفته می‌شد. پیش‌بینی من این است که ایام اربعین روی میزان استقبال از این نمایشگاه تاثیر خواهد گذاشت.

علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 16 عصر برای بازدید از موزه عبرت ایران مراجعه و از محل تاریخی مهم تاریخ معاصر ایران بازدید کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند آنچه را که در کتاب‌ها خوانده می‌شوند و بیان می‌شود، در موزه عبرت از نزدیک ببینند و لمس کنند. به قولی شنیدن کی بود مانند دیدن.