نمایشگاه جریان مستند تاریخ‌نویسی را تقویت می‌کند/ تأکید رهبری بر مطالعه تاریخ صدوپنجاه سال اخیر ایران

احمد عطایی، مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت:
احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر تاریخ معاصر دارند و مکرر خوانندگان را به مطالعه تاریخ صدوپنجاه سال اخیر ایران و هم تاریخ انقلاب اسلامی دعوت می‌کنند. مخصوصا دهه اول انقلاب که در آن درس‌های زیادی برای آینده وجود دارد. برگزاری این نمایشگاه ضرورت داشت.
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
نمایشگاه جریان مستند تاریخ‌نویسی را تقویت می‌کند/ تأکید رهبری بر مطالعه تاریخ صدوپنجاه سال اخیر ایران

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت با اشاره به این‌که بیش از 1500 عنوان کتاب از 380 ناشر در دومین نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر ارائه شده است، گفت: این نمایشگاه دومین دوره‌اش را سپری می‌کند، سال گذشته نیز پیگیری شد و تا مراحلی پیش رفت اما به ثمر ننشست. به لطف خدا قرار است از این به بعد هر سال برگزار شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر تاریخ معاصر دارند و مکرر خوانندگان را به مطالعه تاریخ صدوپنجاه سال اخیر ایران و هم تاریخ انقلاب اسلامی دعوت می‌کنند. مخصوصا دهه اول انقلاب که در آن درس‌های زیادی برای آینده وجود دارد. برگزاری این نمایشگاه ضرورت داشت. قرار بود به صورت فیزیکی هم در تهران بزرگ برگزار شود اما ساختار فراهم نشد و در پلتفرم خانه کتاب با سهولت بیشتری نمایشگاه برگزار ‌شد.  

مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت بیان کرد: در ضرورت برگزاری این نمایشگاه جلساتی با بنیادهای بزرگ تاریخ‌پژوهی و همچنین آقای حقانی و حمید روحانی برگزار شد تا به برگزاری این نمایشگاه منتهی شد. امسال 28 مرداد و سوم شهریور 1320 فرار رضاخان از ایران و انقلاب مشروطه را در این بازه زمانی جمع کردیم. برگزاری نمایشگاه در این شرایط یک قدم رو به جلو است. چون در نمایشگاه کتاب‌های تاریخی زیادی منتشر می‌شود که خارج از نمایشگاه نمودی ندارد. از آنجایی که این کتاب‌ها در یک مناسبت خاص ارائه می‌شود، برای تقویت جریان صادق و مستند تاریخ‌نویسی مثبت که امام خمینی(ره) دستور آن را به سیدحمید روحانی داده بود، موثر است. امام به سیدحمید روحانی فرموده بود؛ تاریخی بنویسید با این خصوصیات تا آنهایی که سر در آخور شرق و غرب دارند، نتوانند تاریخ انقلاب را وارونه نشان بدهند.

عطایی در ادامه گفت: برای شرکت در این نمایشگاه از بین بیش از ده هزار عنوان کتاب که از سال 1392 به بعد نوشته شده بودند، این کتاب‌ها را پالایش کردیم. سعی کردیم سه منبع این کتاب‌ها را بررسی و برای نمایشگاه انتخاب کند. این کتاب‌ها با نظر سامانه کارشناسی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، قاسم تبریزی و من انتخاب شد. کتاب‌هایی که صادقانه نوشته شده و در این سیر تاریخی موثر است. همه این 1580 عنوان کتاب منتشر شده در سایت را برای مطالعه به علاقه‌مندان تاریخ پیشنهاد می‌کنم تا هر کسی بنا به سیر مطالعاتی خویش این کتاب‌ها را انتخاب و مطالعه کند.

وی با اشاره به اینکه چاپ کتاب‌های تخصصی و عمومی هر یک چقدر در آگاهی‌رسانی به خوانندگان علاقه‌مند موثر است، بیان کرد: اگر جوانان شرایط فرهنگی جامعه را ملاحظه کنند، هجمه دشمنان را می‌بینند. هر چه بیشتر با شرایط خودشان آشنا شوند، طبیعتا میل به مطالعه تاریخ پیدا می‌کنند. موسسه قدر ولایت به صورت رمان و داستان تاریخ را عرضه می‌کند تا خواننده انگیزه بیشتری برای خواندن کتاب داشته باشد. کتاب‌های تاریخ را برای کودک و نوجوان نیز منتشر می‌کنیم، خواننده کودک و نوجوان در یک محیط نزدیک به ذهن خویش تاریخ را دنبال می‌کند.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در ادامه گفت: امام علی (ع) در نامه‌ای به امام حسن مجتبی (ع) بیان می‌فرمایند؛ من در تاریخ گذشتگان چنان غور کردم که گویی یکی از آنها هستم. آن حوادث را برای تو می‌گویم تا با آنها آشنا شوی. امام علی (ع) عوامل سقوط ملت‌ها و عوامل پیروزی و سرافرازی ملت‌ها را برای امام حسن (ع) بیان می‌کنند. ما هم باید تاریخ را به صورت رمان و داستان در دسترس کودک و نوجوان قرار بدهیم، یقینا به این صورت علاقه آنها بیشتر می‌شود. در بین عنوان‌های ارائه شده در نمایشگاه، سعی شده است تا کتاب‌هایی در ژانر رمان و داستان انتخاب شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

نمایشگاه کتب تخصصی تاریخ معاصر با شعار «تاریخ چراغ راه آینده» از 28 مرداد برگزار شده و تا 8 شهریور ادامه دارد. در این نمایشگاه علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های خود را از طریق سایت «سامانه خرید از کتابفروشی» انتخاب و خریداری کنند.