گزارش رونمایی از دو کتاب «از قنات ملک تا بغداد» و «نماد امید و مقاومت»

رونمایی از این دو کتاب در تاریخ 14 دی ماه 1401 به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ساعت 2 بعداز ظهر در دانشکده خبرگزاری فارس با حضور مسئولین، نویسندگان و جمعی از خانواده شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم برگزار گردید.

در این مراسم که با پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد، دو کلیپ از حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در صحنه‌های مختلف عملیات برون مرزی علیه داعش و نیروهای تکفیری وابسته به آمریکا در سوریه و عراق و نیز در دفاع مقدس پخش گردید و کلیپی هم از تمجید و توصیف رهبر معظم انقلاب اسلامی از سرباز وفادار ولایت و ایران پخش شد.

نویسندة با سابقة دفاع مقدس، آقای گلعلی بابایی، در معرفی و نقد کتاب «از قنات ملک تا بغداد» صحبت کردند. ایشان ضمن تقدیر از اقدام نویسنده کتاب آقای روح‌اله اژدری و تلاش‌های او برای تألیف این کتاب ارزشمند و ناشر آن، به فصل‌های ده گانه کتاب اشاره داشتند و بعضی از این فصل‌ها را توضیح داده و خاطره‌های خود را هم نقل کردند. آقای گلعلی بابایی نسبت به بعضی فصل‌ها از جمله حضور سردار در جبهه‌های دفاع مقدس در جنگ تحمیلی و نیز حضور او در جنوب شرق کشور (سیستان و بلوچستان) برای مبارزه با اشرار و قاچاقچیان نقد داشتند که می‌بایستی مشروح‌تر این مباحث عرضه می‌شدند. وی همچنین به نداشتن نمایه در انتهای کتاب و بعضی تصاویر انتقاد داشتند و خواستار اصلاح آنها در چاپ بعدی کتاب شدند.

آقای روح‌اله اژدری نویسنده این کتاب، ضمن تشکر از آقای گلعلی بابایی و تذکرات ایشان، درباره هدف خود از تألیف این کتاب صحبت کرده و هدف اصلی خود را بازگویی نقش سردار شهید سلیمانی در سیاست برون مرزی جمهوری اسلامی ایران و توسعه ژئوپلیتیک آن عنوان کردند که باین جهت در خصوص برخی فصل‌ها، تشریح کمتری صورت گرفته است. ایشان به حدود یکسال زمانی که برای جمع‌آوری مستندات از کتاب‌ها، سایت‌ها و مصاحبه‌ها وقت گذاشته بودند اشاره کرده و از سختی کار خود در زمانی که هنوز مدارک و اطلاعات کافی دربارة این شهید منتشر نشده بود گفتند. ایشان کتاب خود را یک کتاب «مرجع» برای پژوهشگران خواندند. آقای اژدری از مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت که در تکمیل بحث‌های کتاب و انتشار آن اقدام نموده است تشکر کردند.

آقای محسن بغلانی به نمایندگی از سوی گروه تحقیق مؤسسه قدرولایت به معرفی کتاب «نماد امید و مقاومت» پرداختند و بیان داشتند که این کتاب از بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درباره شهید مقاومت سردار سلیمانی و خصوصیات و ویژگی‌های این شهید تهیه شده است. ایشان بیان داشتند که در پاورقی‌های کتاب توضیحات لازم در زمینة برخی اقدامات، مکان‌های نام برده شده و مستندات خصوصیات مطرح شده در بیانات رهبری، داده شده است و عکس‌های مناسب هر خصوصیات در بیان و موقعیت زمانی و مکانی نیز به کتاب جلوه بیشتری داده است.

در این مراسم برادر شهید احمد اعطایی از شهدای مدافع حرم حضور داشت که از ایشان و خانواده شهید نیز تقدیر به عمل آمد.

در پایان مراسم، با حضور آقایان گلعلی بابایی، روح‌اله اژدری، محسن بغلانی و برادر شهید مدافع حرم احمد اعطایی و برادر شهید دفاع مقدس نادر ملک‌کندی از دو کتاب مذکور رونمایی شد و علاوه بر هدایای خاص برای نویسنده و طراحان جلد دو کتاب، به همة حاضران در مراسم یک جلد کتاب «نماد امید و مقاومت» اهدا گردید.