نگاهی به جلسه 620 خرید کتاب معاونت امور فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان، ایرادها و راه کارها

در جلسه 620 هیئت خرید کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها در حوزه کودک و نوجوان، اتفاق کم سابقه و دور از انتظار پیش آمده است.

در این جلسه از کتاب‌های تألیفی 53 عنوان (5/33) درصد کل خرید کودک و نوجوان جلسه 620 و از لحاظ شمارگان 12150 نسخه ( 3/27 درصد کل شمارگان خرید کودک و نوجوان این جلسه)، انتخاب و خریداری شده است.

در همین جلسه از کتاب‌های ترجمه 158 عنوان(5/66 درصد) و از لحاظ شمارگان 32400 نسخه (7/72 درصد) خریداری شده است!!

سبقت خرید کتاب‌های ترجمه به تألیف در حد سه برابر، امر کم سابقه و در عین حال خطرناک برای نشر کشور است.

خریدهای ارشاد چندین خاصیت مهم دارد:

1-حمایت از ناشران تلقی می‌گردد.

2- جریان‌سازی، رویه و جهت‌گیری در نشر کشور بوجود می‌آورد.

3- بیت‌المال مسلمین در جهت تقویت یک رویکرد در نشر کشور هزینه می‌شود.

4- این کتاب‌ها به کتاب‌خانه‌های مناطق مختلف خصوصاً مناطق محروم و بچه‌های این مناطق ارسال می‌گردد.

با توجه به این ویژگی‌ها، اعضاء هیئت خرید با چه مجوز، منطق و روحیه‌ای، اقدام به این خرید غیر متوازن و جهت‌گیری خلاف مشی و اصول انقلاب اسلامی در حوزه نشر نموده‌اند؟

موسسه فرهنگی هنری قدرولایت، این مسأله را با ذکر ایرادها و راه‌کارها، به‌طور مشروح به معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس نموده و منتظر رسیدگی و پاسخ ایشان است. در عین حال با رئیس هیئت خرید و یکی از اعضاء برجسته و مسئول گروه کودک و نوجوان هیئت مذاکراتی انجام داده است و متوجه ایرادهای اساسی در انتخاب اعضاء و روال انتخاب و بررسی کتاب‎‌ها شده است که آنها را هم طی یک نامه بطور مبسوط برای معاونت امور فرهنگی ارسال نموده و امیدوار است با بررسی کارشناسانه و انتخاب و تدابیر روشن و صریح، این نواقص را برطرف گردد.

ایرادها به اختصار عبارتند از:

-ناشر یا نویسنده بودن اغلب اعضاء هیئت که شائبه رانت را بوجود می‌آورد.

- اتصال نادرست ساختاری هیئت به سازمان چاپ و نشر ارشاد و انقطاع آن از اداره کل ترویج کتاب و کتابخوانی که کار بررسی و صدور مجوز کتاب‌ها را انجام داده و هر کتاب در آنجا شناسنامه و سابقه دارد.

- نبود صورت جلسه مکتوب امضاء شده از مصوبات گروه‌های چهارگانه هیئت خرید که کتاب‌هایی خارج از بررسی آنها به لیست اضافه یا کم نشود چه در عنوان و چه در شمارگان.

- نبود فرصت کافی برای بررسی کتاب‌ها که به تعبیر آقایان تنها فرصت تورق کتاب‌ها را به سختی دارند و یک سطر از کتاب‌ها را هم نمی‌خوانند!! ( فرصت 2 ساعت برای ارزیابی حدود 500 عنوان کتاب کودک و نوجوان).

- نبود نظارتی خارج از هیئت مذکور به کنترل کارکرد هیئت.

- وصول نشدن بسیاری از کتاب‌های ناشران به‌خصوص شهرستان‌ها که عمدتاً تألیفی هستند.

- کامل نبودن ملاک‌های محتوایی روشن و در راستای ارزش‌های انقلاب و روزآمد نبودن آن بر اساس گام دوم انقلاب و سیاست‌های فرهنگی نظام.

ما راه‌کارهای حل این نواقص را به معاونت امور فرهنگی ارشاد پیشنهاد داده‌ایم.

در توجیه علل افزایش خرید ترجمه به تألیف متأسفانه ما با دلایلی سطحی از سوی برخی از متصدیان امر مواجه می‌گردیم که جای تردید و ابهام فراوان دارد. به‌عنوان مثال چند نمونه از این ساده‌انگاری‌ها را ذکر می‌کنیم:

1-کمیت پایین تعداد عناوین کتب تألیفی در میان کتاب‌ها –که بیشتر به عدم ارسال ناشران استان‌ها برمی‌گردد- موجب افزایش خرید از کتاب‌های ترجمه می‌شود!

2- به‌جای ارزیابی یک جلسه و نتیجه‌گیری، متوسط عملکرد سالیانه را برسی کنید که در مجموع خرید عناوین تألیفی بر ترجمه سبقت دارد!

3- چون کتاب‌ها برای اخذ مجوز بررسی شده‌اند برای خرید به مطالعه و دقت در محتوا و تصاویر احتیاجی نیست و تورق کافی است!

این موسسه با تهیه 13 عنوان از کتاب‌های ترجمه خریداری شده توسط هیئت، چهار اشکال اساسی در این کتاب‌ها را ملاحظه و برای معاونت محترم امور فرهنگی، ارسال نموده است.

الف.کتاب‌های ترجمه عمدتاً «انسان بی‌خدا» را تبلیغ می‌کنند. انسانی که در آرامش، محبت و عشق و... نیازی به خدا ندارد. حتی اغلب این کتاب‌ها از ذکر «به نام خدا» در کتابشان خود‌داری کرده‌اند!

ب. با اینکه اغلب این کتاب‌ها فاقد قرارداد کپی رایت هستند با همان اسامی، تصاویر، فضاها، پوشش، آرایش و ... غربی منتشر شده و هیچ تغییری برای سازگاری با فرهنگی ملی اسلامی داده نشده است.

ج. در تمامی آنها، وجود یک حیوان در زندگی (سگ، گربه، سمور و...) تبلیغ شده به گونه‌ای که در رختخواب، سر میز غذا، در بازی، و... حیوان وجود دارد و جریانی که این روزها در صدد عادی کردن جایگزینی حیوان به جای دوست و همبازی و حتی اعضاء خانواده هستند را مشروع و عادی جلوه می‌دهد.

د. مراسم‌ها و سنت‌های شرقی و غربی که مظهر خشونت و نیز برتری و پیروزی فرهنگ غربی هستند را تبلیغ و ترویج می‌کند مانند گلادیاتور بازی، گاوبازی، و...

ما امیدواریم با تذکرات و انتقادات خیرخواهانه اهل قلم و ناشران متعهد به انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی، این رویه‌ها اصلاح شده و شاهد جهت‌گیری‌های منطقی، عقلانی و شرعی در کلیه شئون فرهنگی کشور باشیم.

                                                                                                                موسسه فرهنگی هنری قدرولایت