دو كتاب «در مشروطه چه گذشت؟» و «تاريخ وقابع انتخابات هشتاد و هشت» رونمایی شد

اين مراسم با حضور 'محمدحسين صفار هرندي' مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، 'احمد عطايي' مدير موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت و جمعي از كارشناسان، نويسندگان، پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد.

صفار هرندي در اين نشست با يادآوري اينكه وقايع تاريخ در گذر زمان دستخوش روايت هاي و قرائت هاي گوناگوني مي‌شوند، ادامه داد: اين امر به علت فقدان ابزارهاي نوين رسانه اي بوده است.
وي افزود: حتي وقايعي كه در زمان ما اتفاق افتادند و تاريخ آينده را شكل مي‌دهند با وجود ابزارهاي رسانه اي و چشم هاي ناظر اين صحنه هاي مكرر و گواهاني كه در قيد حيات هستند باز شاهد تفاوت در انعكاس يك موضوع گاهي در حد 180 درجه تعارض و تفاوت هستيم.
اين فعال سياسي ادامه داد: يكي از دلايل اين مساله اين است كه حوادث آنقدر متعدد و زياد است كه هر قدر تلاش كنيم همه چيز را ببينيم باز هم موفق نمي‌شويم و از بخشي از واقعيات غافل مي‌شويم و دليل دوم اين كه گاهي با يك برداشت ابتدايي به سراغ يك واقعيت مي‌رويم و به دليل ذهنيت قبلي خود از يك واقعه انواع مختلف انعكاس صادر مي‌كنيم.
صفار هرندي ادامه داد: هر چه روايت ها از مسايل تاريخي متعدد شود، فرصت بيشتري براي كساني كه مي‌خواهند همه حقيقت تاريخ را كشف كنند، فراهم مي‌شود.
وي با يادآوري اينكه اطلاعات اين دو مجموعه كتاب وقتي كنار هم چيده شود از يك روح واحد حاكم بر وقايع حكايت مي‌كند، افزود: نگارش تاريخ معاصر به دليل اين كه اثرگذاري آن در وقايع بعدي كاملا محسوس است بايد در دستور كار نشر قرار گيرد.
مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به كتاب تاريخ وقايع انتخابات 88 اشاره كرد و گفت: اين مجموعه كتاب كه وقايع 88 را از زبان همه آورده است جرياني كه با شيطان دست داد و مطيع آن شد را نشان مي‌دهد.
صفارهرندي به افرادي كه مي‌گفتند بايد از قانون اطاعت كنيم هر چند كه به ضرر ما باشد اشاره كرد و افزود: اين افراد در وقايع 88 در فاصله دو هفته اظهارات خود را زير پا گذاشته و منافع شخصي آن قدر براي اين افراد مهم بود كه صحبت هاي خود را انكار كردند.

در اين مراسم احمد عطايي گفت: براي نوشتن كتاب در مشروطه چه گذشت بيش از 5 سال وقت گذاشته شده كه 3 سال آن صرف كارهاي پژوهشي و 2 سال آن صرف تدوين و توليد اين مجموعه شده است.
وي افزود: اولين جلسه براي شروع به تاليف اين كتاب در زمان وزارت آقاي صفارهرندي تشكيل شده كه حمايت ايشان و معاونت قبلي وزارت ارشاد باعث شد كه اين كتاب‌ها به سرانجام برسد.
عطايي اظهار داشت: مقام معظم رهبري مي‌فرمايند دغدغه من اين است كه جوانان از تاريخ 150 سال اخير خبر نداشته باشند و از سوي ديگر موقعيت چيزي كه در آن هستيم را درك نكنند انگيزه موسسه هم پاسخي به اين دغدغه مقام معظم رهبري بود.
وي افزود: ما در تدوين كتاب‌ها دو چيز را اصل قرار داديم اول، پيرايش و پالايش مطالبي كه از 150 سال گذشته به دست ما رسيده است چون تاريخ مشروطه مخلوطي از غرض‌ورزي‌ها و تهمت‌ها و در عين حال واقعيت‌ها است.
عطايي گفت: اصل دوم مد نظر ما اين است كه آنچه را كه در آن حضور داريم به درستي تدوين كنيم. كتابي كه با عنوان تاريخ وقايع انتخابات 88 منتشر شده، منبعي است براي آيندگان درباره اتفاقاتي كه سال گذشته مقابل مردم قرار گرفت و با هدايت رهبري از آن عبور كرديم.
وي درباره ويژگي‌هاي كتاب در مشروطه چه گذشت گفت: اين كتاب شامل بيش از 3 هزار صفحه است كه در 5 جلد منتشر شده است و مهمترين ويژگي آن جدايي بخش وقايع از تحليل‌ها است.

رئيس موسسه قدر ولايت گفت: ما با استفاده از منابع دست اول اتفاقات را در بخش اول هر مجموعه آورده‌ايم و تحليل‌ها را در بخشي جداگانه مستندا آورده‌ايم همچنين در تحليل‌ها توجه ويژه‌اي به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره مشروطه در صدمين سالگرد انقلاب مشروطه داشته‌ايم و بر همين اساس، تحليل‌ها را به سه بخش نقش علما، نقش منورالفكرها و انجمن‌ها و نقش انگليس تقسيم كرده‌ايم.

وي افزود: ويژگي دوم كتاب اين است ما توضیح مفصلي درباره شخصيت‌هاي تاثيرگذار تاريخ مشروطع آورده‌ايم و همچنين ديدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبري را در باره وقایع در همان جلد بيان كرده‌ايم.

عطايي درباره ويژگي‌هاي كتاب تاريخ وقايع انتخابات 88 هم اظهار داشت: تاليف اين كتاب يك سال و نيم طول كشيد و ما بعد از موفقيت كتاب مطالبات غيرقانوني به فكر تاليف اين كتاب افتاديم. اين كتاب اسفند 89 مجوز گرفت و فروردين 90 چاپ شد.

وي افزود: ويژگي اين كتاب اين است كه ما هيچ تحليلي ارائه نكرده‌ايم فقط سخنراني‌ها، بيانيه‌ها، مناظره‌ها و اعترافات را روز به روز كنار هم گذاشته‌ايم كه مجموعه‌اي سه جلدي تشكيل شده است كه وقاع را از تاريخ 88/1/1 تا 89/9/22 روايت مي‌كند. در اين كتاب هم عين كتاب قبلي شخصيت‌ها و گروه‌هاي موثر در انتخابات 88 را به صورت مبسوطي معرفي كرده‌ايم. ضمنا از چینش تاریخی اسناد با هدف نتیجه گیری خاص از موضوع اجتناب شده و هر سند در تاریخ خود بیان شده.

به نقل از خبرگزاریهای فارس، ایرنا