او كه بود؟ (خمینی عزیز ما را کیست که نشناسد و کیست که به شایستگی بشناسد؟)

« -او با جهاد و هجرت که مؤمنان را در حیطه‌ی ولایت الهی قرار می‌دهد مصداق (ان الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله) شد.

- او با استقبال از خطر و جان بر کف گرفتن در راه خدا، در زمره‌ی کسانی درآمد که ستایش الهی( و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضاه الله) در وصف آنان سروده شده است.

- او با قیام تاریخیش در راه خدا و تلاش بی‌نظیرش برای اقامه‌ی قسط و عدل و نجات مستضعفان از ظلم و تبعیض، پاسخی افتخارانگیز به ندای (کونوا قوامین لله) و (کونوا قوامین بالقسط) داد.

- او خشم و برائت نسبت به مشرکین و کفار عنود و عطوفت و مودّت نسبت به مسلمانان سراسر جهان را مصداق کاملی از (اشداء علی الکفار رحماء بینهو) ساخت.

- او با مناجات و تهجد و تضرع مخلصانه در سلک (عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا) درآمد.

- او آمر به معروف و ناهی از منکر و مجاهد فی سبیل الله بود.

- او با عمری که روزها و ساعتها و لحظه‌هایش با مراقبت و محاسبه سپری می‌شد صدها آیه‌ی قرآن را که در توصیف مخلصین و متقین و صالحین است، مجسم و عینی ساخت.

- او با قطع هر پیوندی که با پیوند محبت حق و فنای در حق ناسازگار بود مصداق (رضی الله عنهم و رضوا عنه اولئک حزب الله الا حزب الله هم المفلحون) گردید.

- او قرآن را نه فقط در محیط زندگی جامعه و با تشکیل جامعه‌ی اسلامی، بلکه در نفس خود و زندگی خود تحقق بخشید.

- او آن روح الله بود که با عصا و ید بیضای موسوی و بیان و فرقان مصطفوی به نجات مظلومان کمر بست، تخت فرعونهای زمان را لرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن ساخت.

- او به انسانها کرامت و به مؤمنان عزّت و به مسلمانان قوّت و شوکت و به دنیای مادی و بی‌روح، معنویت، و به جهان اسلام حرکت و به مبارزان و مجاهدان فی سبیل الله شرافت و شهادت داد.

- او بتها را شکست و باورهای شرک آلود را زدود.

-  او به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی‌وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست.

- او به ملتها نیز فهماند که قوی شدن و بند اسارت گسستن و پنجه در پنجه‌ی سلطه‌گران انداختن ممکن است.

لمعات قرب را صاحبان بصیرت در چهره‌ی منور او دیدند و طعم بِرّ الهی را که در حیات و ممات بر او می‌‍بارید همه چشیدند. دعای او مستجاب شد که می‌گفت (الهی لم یزل برک علی ایام حیاتی، فلا تقطع برک عنی فی مماتی). با رحلت خود انقلابی دیگر برپا کرد، ده میلیون دل بیقرار را بر جنازه‌ی خود گرد آورد و صدها میلیون را در سراسر جهان در غم خود عزادار کرد. همانطور که در زندگی‌اش تختهای فرعونی را لرزانده بود، با مرگ خود نیز خواب و خیال باطل را از چشم دشمنان ربود.

از این پس دنیا شاهد شکوفایی روزافزون خمینی کبیر خواهد بود. نهالی که او نشانده و بذری که پاشیده همان کلمه طیبه‌ای است که (اصلها ثابت و فرعها فی السماء تؤتی اکلها کل حین باذن ربها).

باری خمینی عزیز ما کیست که نشناسد؟ و کیست که به شایستگی بشناسد؟ الفاظ مرا تحمل آن نیست که آن حقیقت فاخر و آن گوهر نفیس را در خود بگنجاند.)*


* رهبر معظم انقلاب اسلامی، حدیث ولایت جلد اول، صفحه 282 و 283.