معرفی تازه های نشر موسسه در حوزه کودک و نوجوان

مجموعه یادداشتهای یک فرشته

این مجموعه در 10 جلد برای سنین الف و ب نوشته و طراحی شده است. دو فرشته مراقب کارهای انسان که یکی کارهای خوب و دیگری کارهای بد را می ­نویسند، در این 10 قصه، کارهای ریحانه خانم که کلاس اول است را زیر نظر دارند. در هر قصه شاهد یکی از کارهای خوب هستیم که فرشتة طلایی که کارهای خوب را می­ نویسد، یادداشت می­ کند. باین ترتیب بچه­ ها به این حقیقت باور بیشتر پیدا می­ کنند که باید مراقب اعمال خود باشند و از کارهای زشت پرهیز کنند. نویسنده این مجموعه خانم سعیده اصلاحی و طراح و تصویرگر خانم فهیمه حقیقی هستند و هر جلد در 12 صفحه خشتی منتشر شده است.

ویژگیها:   1- باور پذیر و ملموس کردن حقیقت قرآنی فرشتگان مراقب    2- مفهوم سازی از کارهای خوب برای این سنین  3- تصویرگری خلاقانه و متناسب با مضمون قصه­ ها

   ردّ پا

در این قصه، کودکان با یک استدلال فلسفی در زمینه خداشناسی یعنی پی بردن از معلول به علت به زبان بسیار ساده آشنا می­شوند و می فهمند که خدا را از روی آثار و مخلوقات او باید شناخت و با او ارتباط برقرار کرد. این قصه توسط خانم شیوا سلامت نوشته شده و خانم فهیمه حقیقی آن را تصویرگری کرده­اند. کتاب در 12 صفحه خشتی منتشر شده است.

ویژگیها: 1- ملموس کردن مفهوم عالی پی بردن از اثر به مؤثر و از معلول به علت       2- تصویرگری خلاقانه و متناسب با این مضمون بالا.

 

 سرزمین دانه­ ها

معاد یکی یکی از معارف و اصول قطعی اسلامی است. در این قصه، هم مفهوم معاد و هم زیبایی جهان بعدی (آخرت) به خوبی و در نهایت سادگی ولی جذاب به کودکان تفهیم می­ شود. از این قصه همچنین فهمیده می­ شود که برای رشد و بالندگی و به ظهور رسیدن استعدادهای نهفته باید حرکت کرد و امید داشت. این قصه را خانم منیره میرزایی نوشته و خانم حقیقی تصویرگری کرده ­اند که در 12 صفحه خشتی منتشر شده است.

ویژگیها:   1- سادگی و روانی در مفهوم سازی معاد و دنیای آخرت    2- جذابیت قصه و آشنایی ذهن بچه ­ها با عناصر این قصه       3- تصویر سازی خوب و متناسب با قصه.

رضا و جعبه مداد رنگی

این داستان گستره‌ی دید کودکان را افزایش داده و به آنان می‌آموزد تا نگاهی دقیق‌تر و ظریف‌تربه دنیای اطراف خود داشته باشند. یکی از مشکلات کودکان هنگام نقّاشی کشیدن نیافتن موضوع جدید و جذاب برای کشیدن است. نویسنده در این کتاب با طرحی خلّاقانه سعی بر حل این مشکل داشته است. وقتی کودکان بیاموزند که به تعداد همه لحظات زندگی موضوع برای نقّاشی کشیدن وجود دارد، در یافتن موضوع سردرگم نشده و می‌توانند تمام  احساسات خود را به شکل نقّاشی بیان کنند. همچنین موارد تربیتی داخل "...." ذکر شده‌اند. این قصه­ ها را خانم زهرا سادات سید طاهرالدینی نوشته و خانم زهرا بغلانی تصویر سازی کرده است و در قطع خشتی با 24 صفحه منتشر شده است.

ویژگیها:      1- بدیع و جذاب بودن قصه ­های این کتاب برای بچه ­ها     2- استفاده از زبان کنایه و غیر مستقیم برای طرح خوبی­ها و زشتی­ها.

 

مجموعه فرشته­ های الهی

از این مجموعه تاکنون دو جلد منتشر شده است. نویسنده در این قصه ­ها سعی می­ کند فرشتگانی که خداوند آنها را برای کمک به انسانها و تمسیت امور آنان مأمور کرده است را به کودکان بشناسانند و به این طریق هم به طبیعت جان معنوی بدهند و هم بچه­ ها را با مهربانی­ها و الطاف الهی آشنا کرده و خود را در جهان تنها و بی پشتیبان احساس نکنند. این قصه­ ها را آقای محسن بغلانی نوشته و خانم زهرا بغلانی تصویرگری کرده­اند. دو جلد آن در قطع خشتی و 12 صفحه منتشر شده است. اسامی اسن دو جلد عبارتند از فرشته­ های حرم و فرشته­ های باران.

ویژگیها:­          1- ملموس و آشنا کردن ذهن بچه ­ها با حقایق خلقت و طبیعت        2- ایجاد امید به حمایت الهی و توجه به مهربانی خداوند.

 

بچه ­های خوب، زندگی خوب

کتاب «سنن النبی» علامه طباطبایی، سیره زندگی شخصی و اجتماعی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم را به زیبایی ترسیم و بیان می کند. آقای علی شعیبی با استفاده از این کتاب ارزشمند، با روش پرسش از پیامبر اکرم، 52 شیوه و روش زندگی آن حضرت را به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان تألیف کرده است. این 52 پرسش در چهار حوزه زندگی یعنی ارتباط با خدا، ارتباط با خویش، ارتباط با دیگران و ارتباط با طبیعت تنظیم و ارائه شده است. تصویرگری این کتاب را عهده خانم فاطمه رحمانی در 60 صفحه چهار رنگ بعهد داشته که تلاش کرده است تا تصاویر مأنوس با مخاطبان کتاب و به شیوه آنان باشد.

ویژگیها:    1- نحوه­ی سفر کردن در مسیر زندگی را می­ آموزیم                2- الگو سازی مناسب برای بچه­ ها از رفتار پیامبر (ص)

 

قصه­ های خانواده دانی

در این قصه­ ها نویسنده تلاش می­ کند آداب اجتماعی را در قالب مشاهدات و اتفاقات روزانه که همه بچه ­ها شاهد آن هستند، و برخوردهای درست و غلط نسبت به این اتفاقات را برای کودکان ترسیم و قضاوت آنان را به یاری بطلبد تا خود در وقایع این چنین، رفتار صحیح و درست داشته باشند. در پایان این قصه­ ها نیز روایتی در همان موضوع ارائه شده است. از این مجموعه دوجلد تاکنون به چاپ رسیده است. نویسنده آنها آقای محسن بغلانی است که با تصویرسازی طنز گونه آقای داوود یار احمدی در قطع خشتی کوچک منتشر شده­ اند.

ویژگیها:   1- پرداختی به مسائل ساده روزمره که بایستی از انها درس آموخت.       2- کمک به قضاوت درست بچه­ ها در حوادث و اتفاقات روزانه.

 

مجموعه قصه­ دخترای خوب

این مجموعه فعلاً در چهار جلد مهندسی شده است و در هر جلد آن پنج قصه از رفتار و سبک زندگی و مجاهدتهای این دختران ارائه کردیده است. در این چهار جلد و مجموعاً بیست قصه، هجده دختر شاخص معرفی می ­شوند. سنین این دختران شهیده و شاخص و روایتی که از زندگی آنها انتخاب شده است، متناسب با دختران نوجوان و جوانی است که نیاز به الگوهای برجسته و درخشان دارند تا با اقتدا به آنان، به زندگی توام با سعادت و رستگاری دست یابند.

این دختران و بانوان شاخص توانسته­ اند در قرن جاهلیت نوین و ماده گرایی فاقد معنویت، رفتار و سبک زندگی و مجاهدتهای زنان الگو و شاخصی چون حضرت فاطمه زهرا(س ) و حضرت زینب (س) را دنبال کرده و به جایگاه رفیع و درجه متعالی برسند.  گردآوری و تدوین آن را جناب آقای محسن بغلانی بعهده گرفته و طراحی و صفحه آرایی آن را جناب آقای امیر خلیلی فرد انجام داده­ اند.

ویژگیها:   1- ترویج و الگو سازی و معرفی دختران شاخص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس      2- داستانی واقعی از زندگینامه و رفتارهای  جمعی از این دختران

 

در جیب باد

این کتاب دارای 10 قصه است. نویسنده با خلاقیت و ذوق عالی، تلاش کرده است تا از چیزهایی که انسانها از کنار آنها به سادگی عبور می­ کنند، حرفها و اشارات پر محتوا و سازنده آنها را مطرح کند و از زبان آنها، حقایق مهمی را بیان کند و در پایان هر قصه هم آیه یا روایتی پر مضمون در محتوای همان قصه ارائه می­ کند. قصه­ هایی که در برگهای بظاهر ناچیز ریخته بر زمین به مخاطبان نوشته می ­شود و باد آنها را به آنان می­ رساند. این قصه­ ها را خانم سعیده اصلاحی نوشته و خانم راحیل تقی پور آن را طراحی کرده ­اند که در قطع خشتی و 32 صفحه منتشر شده است.

 ویژگیها: 1- بدیع و خلاقانه بودن مضومن و محتوای قصه­ ها    2- ایجاد انگیزه برای توجه به اشیاء و چیزهای اطراف خود       3- تصویرگری بسیار عالی و جذاب.