پیشنهاد تدوین برنامه پنجسالة اهالی فرهنگ و هنر برای تحقق «گام دوم انقلاب»

با ابلاغ برنامه «گام دوم انقلاب» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، هر قشری از آحاد ملّت و مسئوولان حوزه­های مختلف، بایستی وظایف خود را از این بیانیه، احصاء کرده و طی یک برنامه زمانبندی شده در صدد عملیاتی کردن آن برآیند. این چنین است که التزام واقعی به ولایت فقیه و رهبری نظام تحقق می یابد.

   اهالی فرهنگ و هنر، اعم از اهل قلم، اهالی حوزه نشر، فیلم سازان، مستند سازان، شاعران، اهالی تئاتر و دیگر رشته­های هنری، بویژه آنها که در جبهة انقلاب تعریف می­شوند و برای پیشبرد اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی، دلسوزانه در صحنه حضور دارند بایستی وظایف خود را استخراج و برای اقدامات لازم، برنامه ریزی کنند. دو هدف مهم اهالی فرهنگ و هنر در احصاء وظایف و برنامه ریزی «گام دوم انقلاب» عبارتنداز:

1-    ایجاد فضا و گفتمان اجتماعی برای زمینه سازی برای جهتگیریها و مطالبه­ها و آراء عمومی مردم بویژه جوانان در جهت تحقق «گام دوم انقلاب»

2-    زمینه سازی برای تصمیم گیری مسئوولان حوزه­های مختلف کشور بویژه مسئوولان اجرایی، در جهت جدی گرفتن و اقدامات تأثیرگذار و ماندگار اجرای «گام دوم انقلاب».

بنظر می­رسد انجمن اهل قلم، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مسئوولین فیلم عمار، بسیج اساتید، مستند سازان متعهد، انجمن شاعران انقلاب و کارگروه کتاب، بسیج طلاب و ... بایستی در نشست تخصصی خود به احصاء محورهای مرتبط با کار هر قشری از این نخبگان فرهنگی هنری، اقدام و برنامه­های عملیاتی را طرح ریزی و در جهت اجرایی شدن آنها و حمایتهای لازم، عمل نمایند.

   محورهایی که در نگاه اول در حیطة وظایف اهالی فرهنگ و هنر در بیانیة «گام دوم انقلاب» دیده می­شود را بصورت خلاصه چنین می­توان طرح کرد. البته هر یک از این محورها، خود دارای موضوعاتی متنوع هستند که برای رسیدن به یک چهار چوب قطعی برای برنامه ریزی، شناسایی آنها ضرورت دارد:

1-    شناخت درست گذشته و استفاده از آگاهیها و تجربیات آن.

2-    انقلاب اسلامی، آغازگر عصر جدید در عالم و تقابل دو گانة اسلام و استکبار.

3-    تبیین شعارهای زنده و همیشگی انقلاب اسلامی و جایگاه هر کدام در نظام اسلامی ایران.

4-    انقلابی ماندن نظام و پایبندی آن به اصول خود، بایدها و نبایدهای انقلابی ماندن.

5-    تمدن سازی اسلامی، مراحل و فرآیندها و لوازم آن.

6-    دستآوردها و برکات انقلاب اسلامی در حوزه­های مختلف خصوصاً در هفت حوزه مورد اشاره رهبری.

7-    شناخت محور مقاومت در منطقه و دستآوردهای آن برای نظام اسلامی و منافع ملت ایران.

8-    شناخت ظرفیتهای مختلف کشور در حوزه­های مختلف از جمله در حوزة نیروی انسانی و هم در حوزه­های مادی.

9-    شناخت دشمنان انقلاب اسلامی و ترفندها و تلاشهای آنان در حوزة جنگ نرم و جنگ اقتصادی و افول و ضعف آنان و تجربیات مذاکره با آنان.

    10-    تبیین وظایف جوانان در «گام دوم انقلاب» بخصوص در هفت موضوع و محور مورد اشاره در بیانیه رهبری معظم انقلاب اسلامی.                                                                              مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت