اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور باید پاسخگو باشند

آقای دکتر رحیم پورازغندی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران 23 آذر ماه، سخنان مهمی ایراد کردند. وی ابتدا به محتوای نماز جمعه ها اشاره و خواستار طرح شفاف و صریح مسائل و در عین حال با رعایت اخلاق شدند و نکاتی را در این زمینه بیان داشتند.

ایشان سپس بطور مشروح به عملکرد شورایعالی انقلاب اسلامی پرداختند و با انتقاد از عدم اجرای مصوبات قانونی این شورا و معطل ماندن حدود 15 مصوبه مهم در دفتر رئیس جمهور جهت امضا و ابلاغ، راهکارهای فعال شدن شورا و بیرون رفت از این وضعیت را مطرح ساختند. این بخش از بیانات ایشان جهت مطالعه منعکس می شود.

رحیم‌پور ازغدی با طرح این سؤال که شورای عای انقلاب فرهنگی در نظام برنامه‌ریزی کشور،  به‌خصوص در حوزه فرهنگی کجاست؟، اظهار داشت: حالا در حوزه آموزش و علم و فن‌آوری گاهی هست؛ در حوزه فرهنگی، سند مهندسی فرهنگی که نزدیک به یک سال وقت شورا‌ی انقلاب فرهنگی را گرفت، هنوز یک جلسه از سوی سه قوه برای اجرای آن برگزار نشده است، باور می‌کنید؟ هنوز جلسه نخست را برای اجرای این سند برگزار نکردند؛ فقط گفتند به‌به؛ خیلی سند خوبی است.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بحران مشروعیت یا قانونی دارد و جایگاهش کجاست، از همان ابتدای سال 59 که امام دستور داد ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شود، آنجا گفت که ضرورت انقلاب فرهنگی اولا امر مستمری است و این انقلاب تا همیشه است؛ اصلاحات انقلابی.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: البته انقلابی‌بودن به معنای دست‌پاچه بودن نیست، هرچیزی در سطح خودش اما با اراده انقلابی؛ نه شک در انقلاب و اصول انقلاب و نه اینکه بعد از 40 سال کسانی را در سه قوه ببینیم که دارند حرف‌های ابتدای دهه شصت امثال بازرگان و بنی‌صدر و لیبرال‌های مذهبی را در سیاست‌خارجه، فرهنگ، عدالت اقتصادی تکرار می‌کنند و دوباره همان دعوا‌ها مطرح می‌شود و فقط آدم‌هایش عوض شده‌اند، این ارتجاع وبازگشت به عقب است. 

رحیم‌پور ازغدی افزود: مگر هر چهل سال یک‌ بار باید از صفر شروع کرد و دوباره در قانون اساسی تردید کرد؟ آن‌ هم توسط کسانی که سی چهل سال پیش خودشان آدم‌های درجه دو و سه جبهه انقلاب بودند و همین حرف‌ها را زدند که مشهور شدند و حالا که به جایی رسیدند و  وقتی قدرت را در دست‌ گرفته‌اند در همان حرف‌ها تشکیک کنند، امام همان موقع گفت این انقلاب فرهنگی خواست این ملّت و یک ضرورت اسلامی است؛ ملت و دانشجویان و خانواده‌های شهدا نگرانند، پایبندها به اسلام خوف دارند فرصت از دست برود و کار مثبتی نکنید و فرهنگ رژیم شاه و فرهنگ غرب‌پرست دوباره تجدید صورت کند با ظواهر مذهبی، امام می‌گوید که دانشگاه در خدمت استعمار نباید در خدمت آنها بماند، امام صریحا می‌گفتند اگر در انقلاب فرهنگی تسامح کنید، خیانت بزرگ به اسلام و انقلاب است.

وی افزود: به شما بگویم که این تسامح سال‌هاست که دارد صورت می‌گیرد، در دهه‌های قبل هم کم‌ و‌ بیش داشته‌ایم؛ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سال 63 تشکیل شد و امام گفت وظیفه شورا این است که انقلاب بارور شود، اگر این شورا نباشد و درست عمل نکند این انقلاب بارور نخواهد شد.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه رهبری در سال 92 گفتند که فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، اظهار داشت: اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند، ایشان گفتند که شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی فرهنگ کشور است و باید سیاست‌گذاری کند، صریح گفتند کار شما فقط سیاست‌گذاری هم نیست، باید دنبال ضمانت اجرا از طریق رؤسای سه قوه و به‌ خصوص رئیس‌جمهور و رئیس مجلس باشید، رؤسای قوا، اگر در راستای قانون اساسی عمل نکنید، مشروعیت ندارید.

رحیم‌پور ازغذی به سخنان رهبر انقلاب در سال 90 مبنی بر اینکه دایره وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خیلی وسیع‌تر از دانشگاه و آموزش و پرورش است و در حوزه فرهنگ کل جامعه و در همه ابعاد باید پاسخگو باشید اشاره و تأکید کرد: خُب، پاسخگو باشیم، به نظر بنده تک‌تک اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی را به نماز جمعه بیاورید و بگویید در این سال‌ها چه اختیاراتی داشتید و چه کار کردید؟

وی ادامه داد: رهبری یکی از وظایف شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی را طراحی شیوه‌های اجرایی تصمیم‌‌ها در حوزه استراتژیک دانسته‌اند، چه کسانی مانع هستند؟ چه کسانی اصلا به این مسئولیت عمل نمی‌کنند؟

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد:  رهبری در سال 86 خطاب به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردند که باید سازوکارهای لازم را برای هماهنگی و مدیرت کلان دستگاه‌های فرهنگی در اسرع وقت تدوین و به ابعاد جدید تهاجم فرهنگی توجه کنید، باید برنامه‌ریزی قدرت‌های سلطه‌گر را در استقاده از روش‌ها و ابزارهای نو بفهمید که می‌خواهند انقلاب را از ریشه بردارند؛ رهبری به شورا دستور دادند تا جبهه فرهنگی انقلاب را در برابر جبهه فرهنگی معارض و ضد اسلام و انقلاب را به خصوص در عرصه ترویج مفاسد اخلاقی ساماندهی، خُب مسئولینی که فضای مجازی دست‌شان است، جواب دهند.

رحیم‌‌پور ازغدی ادامه داد: یکی از راه‌های عملیاتی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که یا اعضای حقوقی شورا و در رأس آن‌ها سران قوه صریح اعلام کنند که از این به بعد مصوبات شورا را به این دلایل عمل نمی‌کنیم یا به این دلایل عمل می‌کنیم، یک راه دیگر این است که اعضای حقیقی شورا استعفا کنند و به محضر رهبری بگویند که این مسئولیت شرعی که به عهده ما گذاشته‌اید تا شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی را تبدیل به قرارگاه کنیم، توانش را نداریم.

وی با بیان اینکه کسی حق ندارد صدتا صدتا دانشگاه و پژوهشگاه وابسته به دستگاه‌های حکومتی ایجاد و بعد چندصدتا چندصدتا تعطیل کنند، افزود: اینها باید در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: وظیفه سیاستگذاری برای تعیین سهم اعتبارات فرهنگی و پژوهشی و تعیین اولویت هزینه‌کرد اعتبارات در برنامه‌های پنج ساله و بودجه سالیانه از وظایف شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، اما مگر اصلا در زمان تدوین بودجه از شورا سؤال می‌کنند؟ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید برنامه‌های توسعه فرهنگی، علمی و اجتماعی کشور را دائم ارزیابی کند، از شورا و دبیرخانه‌اش بپرسید که ارزیابی کرده‌اید، نتیجه‌اش چه بوده است؟ 

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: رؤسای دولت‌ها در همه دوره‌ها به خصوص دوره فعلی بسیاری از مصوبات را ابلاغ نکرده‌اند؛ یکی از وظایف شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، مدیرت کلان و هدایت کل دستگاه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و رسانه‌های کشور است؛ این‌ها را باید از شورا بخواهید ولی اختیارات هم باید به شورا بدهید.

وی با بیان اینکه کسانی که امکانات و رسانه و پول‌های بیت‌المال در اختیار دارند، باید کنار شورا باشند، افزود: همه هم در شورا هستند و خودشان رأی می‌دهند و تصویب می‌شود، اما بیرون که می‌روند مثل اینکه دو شخصیتی هستند و کار خودشان را می‌کنند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه رؤسای سه قوه باید بگویند که وقتی رهبری در سال 81 می‌گویند که مصوبات شورا باید ابلاغ و اجرای آن توسط رئیس‌جمهور تضمین شود، چرا عملی نمی‌شود؟، گفت: مشکل از سطوح پایین حکومت نیست و مشکل در سطوح بالای حکومتی و در خود رؤسای سه قوه است.

رحیم‌پور ازغدی در پاسخ به شعار یکی از حضار که وی را "اباذر زمانه" خطاب کرد،  گفت: من اباذر نیستم، من صحبت‌های رهبری را می‌گویم، رهبری ابوذر زمانه است که می‌گوید و حتی کاری که دیگران باید بکنند را به عهده می‌گیرند و کسی پاسخگو نیست.

وی افزود: صدا وسیما باید هر سال بابت عملی کردن مصوبات شورا پاسخگو باشد، اما آیا این کار را انجام می‌دهد؟ ما باید پیوست فرهنگی برای تمام طرح‌های ملی و کلان اقتصادی عمرانی و صنعتی کشور تصویب کنیم، کدام طرح کلان را به شورا می‌آورند تا پیوست فرهنگی آن را ارائه دهیم، بعد هم بیایند جواب دهند که ما چقدر به پیوست ارائه شده توسط شما عمل کردیم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از وظایف شورا  این است که برنامه‌های توسعه علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور را به طور دائمی ارزیابی کند، مدیریت فعالیت فرهنگی، علمی خارج از کشور را در رایزنی‌های فرهنگی مدام ساماندهی کند و در ارتباط با آنها، سیاست‌گذاری انجام دهد، اما آیا رایزنی‌های فرهنگی، تحت کنترل شورا هستند و به این شورا جواب می‌دهند؟، آیا سفارتخانه‌ها پاسخگو هستند و اصلاً آیا وزارت‌ خارجه کاری به شورا دارد؟

رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری برای بازبینی و تحول محتوایی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، یکی از وظایف شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: هیئتی برای این کار تشکیل شد، آقایان فاضل و استاد، جواب بدهند؛ 9 سال گذشت، در حوزه علوم انسانی چه کردند و با چه موانعی روبه‌رو بوده و هستند؟

وی با بیان اینکه طراحی سازوکارهای مناسب برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبات، یکی دیگر از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، افزود:کدام نظارت و با کدام اهرم؟ چه کسی به ما جواب می‌دهد؟ چه کسی محل می‌گذارد؟ همان‌هایی که عضو شورا هستند و مسئولیت دارند جواب نمی‌دهند و وقتی از‌ آن‌ها سؤال می‌پرسی یا انتقاد می‌کنی پاسخت را با متلک می‌دهند.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تک‌تک مسئولین باید در قبال وظایف‌شان پاسخ بدهند، نمی‌شود کلی‌گویی کرد، همه چیز را که نباید به پای اسلام و انقلاب گذاشت؛ می‌گویند ولی‌فقیه باید پاسخ دهد؛ بله، ولایت‌فقیه باید پاسخگوی مسئولیت‌های خودش در حدود اختیارات خودش باشد، اما وقتی مسئولیتی به ما سپرده شده، ما باید جواب بدهیم.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه حمایت از نظریه‌پردازی و مناظره در حوزه و دانشگاه یکی از طرح‌هایی است که بنده از پیشنهاددهندگان اصلی آن بوده‌ام، اظهار داشت: از شورای مدیریت حوزه‌ها جواب بخواهید که با این مصوبات چکار کردید؟ مدیریت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پاسخ بدهند، ده‌ها هزار طلبه با استعداد در اختیار مدیریت‌ حوزه‌های علمیه و مدرسین حوزه‌هاست، چهل سال از انقلاب می‌گذرد، شما که نباید حرف‌های چهل سال پیش را به ما تحویل دهید، چهل سال قبل همین بهانه‌ها را می‌آوردید.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: از شما، رسانه‌ها و خواص حوزه و دانشگاه خواهش می‌کنم از همه کسانی که در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت حقیقی و حقوقی دارند، بخواهید که چه چیزهایی را تصویب کرده‌اند و بر سر مصوبات چه آمده و مدیریت‌های اجرایی چه چیزهایی را اجرا کردند و چه مصوباتی را اجرا نکردند و چرا، آماده هستم فحش‌های جدید را بشنوم و تحمل کنم.