چند پیشنهاد برای افزایش کارآمدی و تأثیر گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی
شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد توجه و اعتماد و امید حضرت امام خمینی، حضرت امام خامنهای و اهالی فرهنگ و مردم انقلابی و متدیّن ایران زمین است. جایگاه رفیع آن که دارای وجهه قانونی بودن مصوبات میباشد، قابل تردید و تشابه با دیگر نهادها نیست. لیکن عملکرد این شورا با وجود حرکات و تصمیم گیریها و زمینه سازیها مثبت آن، با جایگاهش تناسب واقعی و دلگرم کننده ندارد. خطابهای رهبری در طول سالهای اخیر این مسأله را بخوبی نشان میدهد. عملکرد این شورا در مسائل مهمی چون تعیین رؤسای دانشگاهها و سند 2030 و مشابه این مسائل هم، از غفلتها و گاه از کوتاهیهای آن حکایت دارد.
بنظر ما، علل مختلفی باعث افت کارآمدی و تأثیر گذاری این نهاد مهم که سر وکارش با موضوع گسترده و با اهمیت فرهنگ بمعنای اعم آن - یعنی سبک زندگی اسلامی – ایرانی و حفظ باورها و ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) و مقابله با تهاجم همه جانبه فرهنگی دشمنان انقلاب است – شده است. از جمله این علل میتوان به متغیّر بودن اغلب اعضای حقوقی این شورا اشاره کرد که رفت و آمد دولتها بطور طبیعی در عدم سامان یافتگی و جهتگیری صحیح مباحث شورا، اثر گذار است، علت دوم این است که ترکیب اعضای شوراء اغلب صبغة آموزشی اعم از مقدماتی و عالی دارد در حالی که گسترش فرهنگ و ابزارها و شیوههای جدید، ایجاب میکند این ترکیب، گسترهای متناسب با موضوعات و حوزههای فعّال در عرصه فرهنگ عمومی پیدا کند. یکی از علل دیگر ناکارآمدی، بالا بودن سنّ و مسئولیتهای متعدد اعضای حقوقی و حقیقی شورا است که موجب ناکارآمدی آن و عدم عملکرد جهادی و انقلابی شورا شده است.
از این رو تغییرات ذیل میتواند کارآمدی و تأثیر گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی را متناسب با مطالبات رهبری و اهالی فرهنگ و مردم، افزایش دهد. محورهای این تغییرات عبارتنداز:
- کاستن از اعضاء متغیّر حقوقی دولتی و تقنینی شورا و افزایش اعضاء ثابت تر در آن.
- افزایش اعضاء حقوقی به تناسب گسترة موضوعی امروزی فرهنگ و حوزه های مختلف آن.
- قائل شدن شرط سنّی و تعداد دوره های حضور اعضاء حقیقی در شورا.
- به رسمیت شناختن و دعوت از اعضاء ناظر به تناسب مباحث شورا.
- شرکت دادن حوزههای علیمه و علما در این شورا با توجه به نقش برجسته آنان در فرهنگ کشور.
با توجه به محورهای فوق، پیشنهادهای ذیل ارائه میگردد:
1- افزایش اعضاء حقوقی شورا و دارای حق رأی شامل:
1/1- رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خبرگان رهبری.
2/1- رئیس مرکز پدافند غیر عامل کشور.
3/1- قائم مقام شورای عالی فضای مجازی کشور.
4/1- رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور.
5/1- مدیر حوزههای علمیه قم به نمایندگی از حوزههای علمیه کشور.
6/1- رئیس سازمان بسیج مستضعفین.
7/1- دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام.
2- کاهش اعضاء حقوقی آموزشی شورا مانند:
1/2- رئیس جهاد دانشگاهی.
2/2- رئیس دانشگاه آزاد اسلامی.
3/2- معاون علمی و فناوری رئیس جمهور.
4/2- رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی.
5/2- وزیر ورزش و امور جوانان.
6/2- حذف رئیس مجلس شورای اسلامی بدلیل حضور رؤسای سه کمیسیون مجلس در ترکیب شورا.
7/2- بجای رئیس قوه قضائیه، از معاونت فرهنگی این قوّه دعوت شود که کارشناسی و تخصصیتر است و شأن ریاست قوه نیز محفوظ می ماند.
3- پیشنهاد می شود از سه وزیر آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، به تناسب مباحث شورا و رابط با هریک از این وزارتخانهها، دعوت به عمل آید و از اعضاء ثابت مباحث شورا نباشند.
4- پیشنهاد میشود، اعضاء زیر به عنوان عضو ناظر و بدون حق رأی (بطور دائم یا به تناسب موضوعات مطروحه) در شورا شرکت داشته باشند تا مباحث شورا کاربردیتر شده و تا عمق جامعه تسرّی یافته و مشارکت عمومی را بهمراه داشته باشد و در سطح دولتها باقی نماند.
1/4 - معاونت فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح.
2/4- رئیس اتحادیه تشکلهای دانشجویی.
3/4- رئیس اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان.
4/4- رئیس انجمن اهل قلم کشور.
5/4- رئیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد کشور.
6/4- دبیر شورای عالی امور جوانان.
5- در خصوص سنّ اعضاء حقیقی پیشنهاد میشود حداکثر سنّ 70 سال لحاظ شده و حداکثر دورههای حضور در شورا، سه دوره لحاظ گردد.
6- بازنگری در اساسنامه شورا و گنجاندن تغییرات ذکر شده و نیز تعیین الزامات در مورد حضور رئیس جمهور در جلسات شورا و امضاء و ابلاغ مصوبات آن طی فرصت زمانی مشخص و تعیین راهکار مناسب در صورت عدم امضاء و ابلاغ مصوبات از سوی رئیس جمهور.
مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت