مصاحبه با مدیرمسؤول مؤسسه در معرفی کتاب مدارس جدید و نفوذ فرهنگی غرب در ایران

سؤال: هدف از پژوهش و تدوین این کتاب چه بوده است؟                   

پاسخ: نفوذ و تهاجم فرهنگی غرب، یک مسأله مشهود و غیرقابل خدشه و تکذیب است. از مهمترین جایگاهها برای نفوذ و تهاجم، مراکز آموزشی است. این موضوع در بیانات حضرت امام(ره) خصوصاً در وصیت نامه سیاسی-الهی آن حضرت و بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها و با روشنترین وجه مورد تأکید قرارگرفته است. کتابهای خوبی در این زمینه تألیف و منتشر شده است. مؤسسه هم جای اثری کاملاً مستند و با ویژگیهای خاص در این زمینه را خالی می­دید و به سهم خود اقدام به تولید و انتشار آن نمود.

سؤال: ویژگیهای این کتاب چیست؟

پاسخ: یکی از ویژگیهای این کتاب، بیان تاریخچه تأسیس مدارس جدید در ایران و نقش غربیها و نیز غرب زدگانی مثل امین­الدوله، رشدیه، نیّرالملک، محمدعلی­فروغی، میرزاحسن­خان­مشیرالدوله(پیرنیا)، حکمت، مرآت، عیسی­صدیق­اعلم، بطور مستند است. از ویژگیهای ديگر این کتاب تغییرات و تحولات آموزش و پرورش و علوم فرهنگ است که در طول دوره قاجاریه و پهلوی چندین بار شاهد آن بوده­ایم. از دیگر ویژگیها، بررسی نحوه تشکیل دانشگاه در ایران و جهت­گیری آن است. در این بررسی، نگاهی مستند به رشته و عمل وزیران علوم، معارف و آموزش و پرورش و زندگینامه تأثیر گذاران بر آموزش و پرورش شده است. مختصر و روان بودن مطالب این کتاب، مطالعه آن را برای دانشجویان و علاقمندان تسهیل می­کند.

سؤال: مناسبت زمانی انتشار این کتاب علاوه بر جنبه تاریخی آن چیست؟

پاسخ: رهبرمعظم انقلاب اسلامی، بارها از نفوذ و روشهای متنوع آن صحبت کرده­اند. همچنین معظم­له در ادامة تأکیدهای امام­خمینی(ره)، مسأله دانشگاهها و حضور سیاست بازان در مراکز آموزشي و سوءاستفاده و ابزاری برخورد کردن با محیطهای علمی کشور را موضوع مهمی معرفی کرده­اند. این تحقیق و نتیجه آن، توضیحی مستند بر تبیین راهبردها و هشدارهای رهبری در خصوص مراکز آموزشی است. امروز نوع نفوذ و تهاجم در مراکز آموزشی و مدارس متفاوت شده است امّا در وجود آن جای هیچ تردیدی نیست. درسها و عبرتهای این تحقیق می­تواند متصدیان و مسؤولان و جمعیت بزرگ دانش­آموزان و دانشجویان را به عمق توطئه و چگونگی شناخت و ایستادگی در مقابل آن، آشنا سازد.