مصاحبه با مدیرمسؤول مؤسسه در معرفی کتاب مدارس جدید و نفوذ فرهنگی غرب در ایران
سؤال: هدف از پژوهش و تدوین این کتاب چه بوده است؟
پاسخ: نفوذ و تهاجم فرهنگی غرب، یک مسأله مشهود و غیرقابل خدشه و تکذیب است. از مهمترین جایگاهها برای نفوذ و تهاجم، مراکز آموزشی است. این موضوع در بیانات حضرت امام(ره) خصوصاً در وصیت نامه سیاسی-الهی آن حضرت و بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی بارها و با روشنترین وجه مورد تأکید قرارگرفته است. کتابهای خوبی در این زمینه تألیف و منتشر شده است. مؤسسه هم جای اثری کاملاً مستند و با ویژگیهای خاص در این زمینه را خالی میدید و به سهم خود اقدام به تولید و انتشار آن نمود.
سؤال: ویژگیهای این کتاب چیست؟
پاسخ: یکی از ویژگیهای این کتاب، بیان تاریخچه تأسیس مدارس جدید در ایران و نقش غربیها و نیز غرب زدگانی مثل امینالدوله، رشدیه، نیّرالملک، محمدعلیفروغی، میرزاحسنخانمشیرالدوله(پیرنیا)، حکمت، مرآت، عیسیصدیقاعلم، بطور مستند است. از ویژگیهای ديگر این کتاب تغییرات و تحولات آموزش و پرورش و علوم فرهنگ است که در طول دوره قاجاریه و پهلوی چندین بار شاهد آن بودهایم. از دیگر ویژگیها، بررسی نحوه تشکیل دانشگاه در ایران و جهتگیری آن است. در این بررسی، نگاهی مستند به رشته و عمل وزیران علوم، معارف و آموزش و پرورش و زندگینامه تأثیر گذاران بر آموزش و پرورش شده است. مختصر و روان بودن مطالب این کتاب، مطالعه آن را برای دانشجویان و علاقمندان تسهیل میکند.
سؤال: مناسبت زمانی انتشار این کتاب علاوه بر جنبه تاریخی آن چیست؟
پاسخ: رهبرمعظم انقلاب اسلامی، بارها از نفوذ و روشهای متنوع آن صحبت کردهاند. همچنین معظمله در ادامة تأکیدهای امامخمینی(ره)، مسأله دانشگاهها و حضور سیاست بازان در مراکز آموزشي و سوءاستفاده و ابزاری برخورد کردن با محیطهای علمی کشور را موضوع مهمی معرفی کردهاند. این تحقیق و نتیجه آن، توضیحی مستند بر تبیین راهبردها و هشدارهای رهبری در خصوص مراکز آموزشی است. امروز نوع نفوذ و تهاجم در مراکز آموزشی و مدارس متفاوت شده است امّا در وجود آن جای هیچ تردیدی نیست. درسها و عبرتهای این تحقیق میتواند متصدیان و مسؤولان و جمعیت بزرگ دانشآموزان و دانشجویان را به عمق توطئه و چگونگی شناخت و ایستادگی در مقابل آن، آشنا سازد.