لزوم حمایت از ناشران با طرح قبل چاپ/ حرکت قوه قضاییه در آزادسازی کاغذ و ارائه آن به ناشران اثرگذار بود

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۴۷۴۴۲۴۷
 
لزوم حمایت از ناشران با طرح قبل چاپ/ حرکت قوه قضاییه در آزادسازی کاغذ و ارائه آن به ناشران اثرگذار بود
مدیر انتشارات قدر ولایت، حمایت از ناشران را در قالب خرید کتاب و یا ارائه کاغذ باکیفیت مهم دانست و ارائه کاغذهایی که با کمک قوه قضاییه آزاد شدند را اثربخش خواند.
 

احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت در گفت‌وگو با میزان در مورد حمایت از ناشران و قیمت کاغذ گفت: آنچه مشهود است افزایش تولید کاغذ داخلی بوده اما این کاغذ کیفیت مطلوب را همچنان ندارد و نمی‌توان با اتکا به آن به تولید کتاب‌های چهار رنگ خصوصا برای کودکان پرداخت. تنها کتاب‌های ساده را به‌وسیله این کاغذ می‌توان تولید کرد. از سوی دیگر قیمت کاغذ ایرانی به یک‌باره افزایش داشت به حدی که تفاوت چندانی با کاغذ تحریر خارجی ندارد.

وی ادامه داد: قیمت بالای کاغذ ایرانی و پایین بودن نسبی کیفیت این کالا سبب می‌شود که ناشران تمایل بیشتری به خرید کاغذ خارجی داشته باشند. بنابراین نیاز است تا برای تولید و ارائه کاغذ داخلی در بازار علاوه برافزایش کیفیت، قیمت آن نیز تعدیل شود تا شرایط مناسبی را برای ناشر فراهم کرده و به واسطه کاغذ داخلی به دنبال تولید کتاب و فرهنگ‌سازی باشد.

عطایی پیشنهاد کرد: چنانچه یارانه‌ای که به کاغذ خارجی داده می‌شود، برای کاغذ داخلی هزینه شود و این کاغذ با قیمت کمتر ارائه شود، بخشی از مشکلات حوزه نشر را برطرف خواهد کرد. البته افزایش سایر مواد اولیه در بخش نشر نیز قابل‌ توجه بوده و هزینه آن به پشت جلد کتاب‌ها انتقال داده می‌شود. این هزینه در چاپ، لیتوگرافی، صحافی و... همگی هزینه‌های فراوانی را برای ناشر به دنبال دارد و در انتها انتظار می‌رود که ناشر با فروش این کتاب سود برده و یا سرمایه صرف شده را برگرداند، اما چون خرید کتاب توسط مخاطبان کاهش بسیار داشته است، سرمایه برگشت داده نمی‌شود.

وی در مورد دریافت کاغذ دولتی بیان کرد: دو نوبت کاغذ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب کاغذ حمایتی دولتی دریافت کردیم که ظاهرا این کاغذها احتکار شده بودند و توسط قوه قضاییه کشف و ضبط‌ شده و به وزارت فرهنگ برای رفع نیاز ناشران ارائه شده بود. بخشی از کاغذهایی که دریافت کردیم به دلیل دپو در انبارها آب‌ خورده بود و قابلیت استفاده نداشت.

مدیر انتشارات قدر ولایت اهمیت فرهنگ از نگاه مقام معظم رهبری را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی، اولویت دولت در این بخش خلاصه‌ شده است، اما واقعیت امر این است که چنانچه به حوزه فرهنگ بی‌توجهی شود، در آینده نه‌چندان دور با مشکلات عدیده‌تری روبه‌رو خواهیم بود. مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به اهمیت و جایگاه فرهنگ و فرهنگ‌سازی اشاره کرده‌اند. درست است که بخشی از بار جهاد تبیین بر عهده ناشران است، اما هزینه‌ها برای تولید کتاب بسیار بیشتر شده و در عین‌ حال جامعه نیز تمایلی به کتاب و کتاب‌خوانی و یا خرید کتاب ندارد.

وی لزوم حمایت قبل از چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مهم دانست و بیان کرد: در گذشته طرحی بود که بر اساس آن حمایت قبل از چاپ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شد، بدین ترتیب تعداد قابل‌توجهی از کتاب‌ها خریداری و در عین حال هزینه آن همان زمان پرداخت‌ شده و به حساب ناشران واریز می‌شد. در حالی که اکنون خبری از این طرح حمایتی نیست و مشکلات سرمایه در گردش ناشران نیز دربند همان کتاب‌های چاپ‌شده گذشته باقی‌ مانده است.