کتاب «ره یافت انتخابات 92» آزمونی برای صداقت ارشاد در آزاد اندیشی و فراجناحی بودن!

کتاب «ره یافت انتخابات 92» از تاریخ 14 آذر ماه در پیچ و خم مجوز معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانده است!

این کتاب در چهار فصل تألیف و تدوین شده است. در فصل اوّل: جریان شناسی گروه های سیاسی، فصل دوم: گمانه زنی ها و اعلام حضور و سوابق و برنامه های نامزدها در انتخابات سال 92، در فصل سوم: تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی نامزدها و در فصل چهارم: جریانهای پس از فتنة 88 مؤثر در دولت دهم و زمینه ساز انتخابات 92 مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم که مورد اشکال قرار گرفته است، بطور مستند، تلاش هماهنگ فتنه گران و جریان مدعی اصلاحات و اتاقهای اندیشه ورزی بیگانگان با همراهی بخشی از اصولگرایان منفعل برای کنار زدن جریان اصیل اصولگرایی از حاکمیت و ایجاد «اصولگراهراسی» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

جریان طی شده در بررسی کتاب به شرح ذیل است:

ابتدا در سایت ارشاد کلمه «مشروط» در مقابل کتاب درج می شود. لیکن بجای اعلام موارد مشروط جهت اصلاح، بعد از دو هفته، این کلمه حذف و «در دست بررسی» گذاشته می­شود و کتاب به بررّس دوم داده می شود. بررّس دوم کتاب را غیر مجاز اعلام می­نماید. بررّس سوم نظر بسیار مثبت به کتاب ابراز داشت.

ادارة کل کتاب بجای تصمیم­ گیری خود و حل مسأله از طریق رایزنی با ناشر و یا برگزاری جلسه با برّرسها، کتاب را به هیأت نظارت می­فرستد و هیأت نظارت بنا به اظهار آقای سُلگی رأی به مسکوت گذاردن کتاب (احتمالاً بخاطر انتخابات96) می­دهد.!!

پیگیریهای مؤسسه منتهی به جلسه ای در تاریخ 23 اسفند 95 در دفتر آقای سُلگی با حضور آقای شجاعی صائین، مسئول سابق ادارة کل کتاب می گردد. در این جلسه ابتدا آقای سُلگی نظرات سه بررّس کتاب را از روی متن آنها، قرائت کردند. سپس در جمع بندی کلی اظهار داشتند که این کتاب، دولت یازدهم را زیر سؤال برده و آن را دولتی وابسته به بیگانگان معرفی کرده و چون این دولت، مستقر است و مورد تنفیذ رهبری قرار گرفته، لذا این تحلیل صحیح نیست. از آنجا که ایشان، کتاب مورد بحث را مطالعه نکرده بودند و بررّسی که نقطه نظر منفی داشت نیز در جلسه حاضر نبود (چرایی آن را بایستی اداره مذکور پاسخگو باشد)، لذا مدیر مسئول مؤسسه اظهار داشت:

اولاً: در این کتاب بحثی در خصوص دولت یازدهم نشده است. در خصوص ترکیب دولت و جهتگیری آن ورودی نشده است. همچنان که از نام کتاب مشخص است حوادث و مسائل دو سال آخر دولت دهم و ماجراهایی که به انتخابات 92 ختم شده است، مورد بحث کتاب می باشد.

ثانیاً: در این کتاب بطور طبیعی در مورد دیدگاههای حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان نامزد انتخابات و دلایل رأی آوردن ایشان ، آن هم بطور کوتاه و مختصر پرداخته شده است.

ثالثاً: ادارة کل کتاب نبایستی نظر کلی بدهد بلکه مستندات، پارگرافها و تیترهایی که با استناد به آنها مدعی اعلام وابستگی دولت یازدهم به بیگانه است را ، بایستی ارائه کند تا مؤسسه بررسی و اعلام نظر در مورد اصلاح یا پاسخگویی نماید. در کتاب ادعا یا مطلبی غیر مستند وجود ندارد.

بعد از پیگیرهای مکرر مؤسسه بالاخره در تاریخ 6 اردیبهشت 96، در سایت ارشاد 35 مورد اصلاحی الزامی برای کتاب داده شد!! مؤسسه پس از بررسی اصلاحات مورد نظر ارشاد، تمامی آنها را بدلیل عدم تغییر اساسی در محتوای کتاب و جهتگیری آن پذیرفت و آنها را اعمال نمود و برای ارشاد ارسال کرد. نکته مهم اینجاست که در صحبت حضوری 9 اردیبهشت با آقای سُلگی، ایشان بیان کرد که کتاب اصلاح شده بایستی به رؤیت هیأت نظارت برسد، اگر تأیید شد ، مجوز صادر می شود؟! تأکید مؤسسه بر این بود که کتاب برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال جاری چاپ شده و در دسترس علاقمندان قرارگیرد که با این مانع ایجاد شده، این امر را هم از مؤسسه دریغ کردند و تلاشها و سرمایه گذاریهای آن متوقف ماند! متأسفانه بعد از یک هفته از تحویل متن اصلاح شده کتاب، جلسه هیأت نظارت بخاطر نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و سپس برگزاری انتخابات سال 96 تشکیل نشده و پاسخی ندادند!!

با تعجب ملاحظه کردیم که در 30 اردیبهشت، مجدداً همان موارد اصلاحی در سایت ارشاد قرار گرفته و به اصلاح ارسال شده که پرینت آن هم تحویل داده شده بود توجهی نشده است!! با پیگیری مشخص شد که اشتباه صورت گرفته و مجدداً دو مورد جهت اصلاح در مورخ 8 خرداد 96 در سایت ارشاد قرار گرفت که این اصلاحات نیز انجام شده و فایل آن جهت خاتمه بررسی و اعلان بلامانع بودن چاپ کتاب به ارشاد ارسال گردید، لیکن با کمال تعجب مجدداً در تاریخ 14 تیر 96 اعلام کردند که چند اصلاح انجام نشده که باید انجام شود!! در حالی که اصلاحها انجام شده بود لیکن دبیر ادبی که کنترل کننده است دقت و توجه لازم را در اسناد ذکر شده و تغییرات انجام شده نداشته و لذا با وساطت آقای شجاعی صائین و امضای ایشان، کتاب به هیأت نظارت فرستاده شده است!!

بنظر ما روال طی شده برای بررسی این کتاب، غیر طبیعی و تا حدود زیادی دیدگاهی و گرایشی بوده و فرصت سوزی انجام شده است و حق طبیعی ناشر را برای آگاه سازی جامعه در انتخابات اردیبهشت 96، بر خلاف شعارهای دولت، سلب کرده است. ایرادهای گرفته شده از سوی اداره کل کتاب اغلب سطحی و بدون ارتباط با ادعای آنان در وابسته نشان دادن دولت یازدهم به بیگانگان در کتاب است و بنظر ما سندی دال بر برخورد غیر منطقی و احساسی با کتاب می­باشد.

جمع بندی نظرات اصلاحی اجباری ادارة کل کتاب و نمونه­ هایی از این نظرات:

از 35 مورد اصلاحی الزامی (نه پیشنهادی) ارشاد، 26 مورد حذف (15 مورد کلمه و 11 مورد جمله)، 6 مورد اضافه یا تغییر کلمه، 3 مورد ارائه سند بوده است!

جالب توجه است که برای اولین بار در عمر انتشاراتی این مؤسسه، مقدمه دو صفحه ­ای مورد دستبرد برّرس قرار گرفته و اصلاحات عجیبی در مورد آن ارائه کرده­ اند از جمله: کلمه مادام العمر (در مورد ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی) به تمدید، به اشاره او (در مورد کاندید شدن خاتمی) حذف، «اشرافیت و نوکیسه­ های تازه به دوران رسیده» حذف شود!

   حذف کلمه «کشته سازی» از تیتر «تظاهرات خیابانی و کشته سازی» و از متن آن، در حالی که واقعیت میدانی در فتنه 88 بوده است، حذف «فتنه آمریکایی اسرائیلی سال 88»، حذف کلمه « ناجوانمرد » از ضربه سنگین فتنه­ گران به انقلاب، تغییر « ترفند معاندان » به روش مخالفان حذف عکس مایکل لدین که تصویر پشت سر او سه نفر از سران فتنه با جمله او: «سران جریان سبز در ایران ستون پنجم آمریکا هستند» دیده می­شود از جمله موارد اصلاحی هستند!! حذف جملاتی که در آنها اشاره به سید محمد خاتمی و عطاءاله مهاجرانی به عنوان رأس عناصر داخلی فتنه شده است، نیز قابل توجه است!! اضافه کردن کلمه «برخی» در چند مورد قبل از «اصلاح طلبان»، هم از موارد اصلاحی است، که عکس برخی صفحات قبل و بعد از اصلاح  در انتها آمده است.

جالب توجه است که در این کتاب عملکرد احمدی نژاد در دو سال آخر دورة دهم ریاست جمهوری و حلقة پیرامونی او نیز مورد نقد قرار گرفته است امّا یک ایرارد یا اصلاح به این بخش از مطالب از سوی ارشاد گرفته نشده است!! چرا؟

نتیجه گیری:

  1. موارد اصلاحی که به تعدادی از آنها اشاره شد، هیچ ربطی به دولت یازدهم و وابسته معرفی کردن آن به بیگانگان نداشته است.
  2. موارد اجباری اصلاحی، هیچ تناسبی با آزاد اندیشی و فراجناحی بودن و کرامت نویسنده و آگاهی بخشی ندارد.
  3. موارد اصلاحی با هیچ یک از عوامل غیر مجاز اعلام شدن اثر در قانون و مقررات ارشاد مطابقت ندارد.
  4. صحت مطالب این کتاب و تحلیل مستند آن در خصوص ایجاد جریان «اصولگرا هراسی» در تبلیغات و مناظره­ های انتخاباتی 96 نیز تأیید شد و مشخص گردید که جریان اصلاح طلبی با حمایت رسانه­ های زنجیره­ ای خود و عناصر فتنه­ گر با طرح «وابستگی برخی کاندیداها به دولت قبل»، «سایه جنگ در برابر تعامل با دنیا»، «کشیدن دیوار در پیاده روها در برابر حقوق شهروندی و آزادی»، در پی ایجاد هراس از رأی نیاوردن حجت الاسلام روحانی و رأی آوردن حجت الاسلام رئیسی بودند و چه تأسف بار است که این حقیقت واضح و روشن را ادارة کتاب یا نمی­ بیند و یا در پی انکار و کمرنگ کردن آن است!!
  5. تلاش آقای سُلگی و آقای شجاعی صائین برای حل مسأله و فراهم آوردن امکان چاپ علی­رغم رأی مسکوت گذاردن کتاب از سوی کمیسیون نظارت و دقت در مورد ارائه سند برخی از مطالب، جای تقدیر دارد.
  6. علت اینکه مؤسسه قدرولایت تا کنون اقدام به مصاحبه با رسانه­ ها و صدور اطلاعیه، علی­رغم برخی درخواستها، ننمود بخاطر فرصت دادن به ادارة کل کتاب ارشاد برای اصلاح عملکرد و سیاسی القاء نکردن موضوع از سوی آنان بود که با ناامیدی از تلاشهای انجام شده، اقدام به اطلاع رسانی از طریق این اطلاعیه نمود.

متأسفانه دو جلد کتاب «از هاشمی تا هاشمی جلد اول» و «نفوذ در پسابرجام» هم گرفتار تنگ نظریها و جهتگیریهای گرایشی شده و در چم و خم اخذ مجوز در ارشاد گرفتار آمده­  اند.

مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت

قطع رقعي، 324 صفحه