وعده با عوامل موثر اغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

1

کد خبر 1423487

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶

 

سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، نقشه راه این جهاد عظیم تبیین است. مسئولیت بر عهده همه کسانی است که دل در گرو ایران قوی دارند. باید خط را درست فهمید.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز سه‌شنبه دوازدهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای در مراسم دانش‌اموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح؛ تحلیل اغتشاشات خیابانی و سرنوشت برجامخ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده‌اند.

روزنامه همشهری به تبیین و تحلیل سخنان روز گذشته رهبر انقلاب پرداخته و نوشته است:

تأکید بر نقش خواص اگر اصل و فرع و ضریب‌ها و سهم‌ها مشخص شود، بازهم روشنگری نیازمند مشارکت خواص است. اهمیت خواص از این جهت است که در شرایط فتنه، حرف زدن یا نزدن‌شان بر روشن شدن موضوع مؤثر است؛ و اگر نه روشنگری‌ها هر میزان هم دقیق باشد، شنیده نمی‌شود و به گوش مخاطب نمی‌رسد.

اما به این فهم نکته متفاوت ماجرا این است که رهبری برخلاف موارد مشابه، حوادث اخیر را عاری از هرگونه فتنه دانستند؛ به این معنا که مرزبندی حق و باطل کاملاً عیان و روشن است. به همین دلیل از کسری تحلیل خواص ۲ جا گلایه می‌کنند. یکی مقاومت در دیدن دست دشمن خارجی. رهبرانقلاب اظهار شگفتی از کسانی می‌کنند که دست عیان دشمن را در قضایای اخیر نمی‌بینند. دوم خطای آنهایی که در ابتدا به ناجا و نظام افترا و تهمت ناروا زدند و لذا تأکید دارند که جبران کنند.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

روزنامه رسالت نیز به سخنان مهم حضرت آقا در جمع دانشجویان و افسران نیروهای مسلح پرداخته و نوشته است:

سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، نقشه راه این جهاد عظیم تبیین است. مسئولیت بر عهده همه کسانی است که دل در گرو ایران قوی دارند. باید خط را درست فهمید. مرد و زن، پیر و جوان، اقوام مختلف و به‌ویژه کرد و بلوچ، عقاید و سبک‌های مختلف زندگی از باحجاب تا کم‌حجاب، اقشار مختلف اعم از هنرمندان و ورزشکاران و تمام گروه‌ها، همه جزئی از خانواده بزرگ ایران اسلامی هستند.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود به تحلیل اغتشاشات پرداخته و نوشته است:

تردید نباید کرد که اغتشاشگران از هر فرصتی برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند و آزاد گذاشتن آنان به نفع هیچکس نیست؛ بنابراین، برخورد با آنان و جلوگیری از اقدامات تخریبی‌شان از وظایف نیروهای امنیتی است و نمی‌توان این نیروها را به دلیل برخورد با آنان سرزنش کرد ولی انتظاری که از نیروهای امنیتی وجود دارد اینست که تدبیری به خرج دهند که بتوانند در برخوردهایشان اغتشاشگران را از کسانی که درصدد مطرح کردن مطالباتشان هستند و اهل اغتشاش و براندازی نیستند، جدا بدانند. این افراد را می‌توان با گفتگو و توضیح موقعیت، از صف اغتشاشگران جدا کرد بدون اینکه بازداشت شوند یا برخوردی با آنان بشود. این روش می‌تواند به محدود شدن تجمعات و کوتاه شدن دست اغتشاشگران از ناامن کردن جامعه منجر شود.

در ادامه این یادداشت آمده است:

رفتار توضیحی و روشنگرانه با بازداشتی‌های غیربرانداز نیز بخشی از تدبیری است که مسئولان قضائی می‌توانند از طریق آن برای پایان دادن به اغتشاشات استفاده کنند. پایان دادن سریع به بازداشت دانشجویان و جوانانی که روشن است صف آنها از صف اغتشاشگران جداست، ازجمله اقداماتی است که می‌تواند به پایان یافتن التهابات کمک کند.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

روزنامه وطن امروز نیز در تشریح اغتشاشات به سراغ یک شب عجیب در دانشگاه شریف رفته و نوشته است:

یکشنبه هفته جاری (۱۰ مهر) دانشگاه صنعتی شریف روز متشنجی را پشت سر گذاشت. ماجرا از این قرار بود که عده‌ای از دانشجویان این دانشگاه به بهانه مرگ مهسا امینی و همچنین بازداشت برخی دانشجویان اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ تجمعی که از فحاشی‌های رکیک گرفته تا اهانت به دانشجویان مخالف فکری و درگیری با آنها، همه چیز داشت اما خبری از اهداف اولیه تجمع نبود.

در ادامه این گزارش قابل توجه آمده است:

رسانه‌های ضدایرانی که فعالیت خود در روزهای گذشته را بر دروغ‌پردازی و خبرسازی‌های کذب و همچنین تهییج مردم به آشوب و اغتشاش متمرکز کرده بودند، در ارتباط با تجمع برخی دانشجویان در دانشگاه شریف نیز این خط را دنبال کردند به طوری که مدعی شدند با کشتار و شکنجه دانشجویان به دست نیروهای انتظامی حمام خون به راه افتاده و در پی حمله مأموران به دانشگاه چند نفر جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به این دروغ‌سازی‌ها و تحریف اتفاقاتی که در دانشگاه شریف رخ داد، بسیج دانشجویی این دانشگاه گزارشی از اتفاقات روز یکشنبه تهیه و منتشر کرد. طبق گزارشی که این تشکل دانشجویی منتشر کرده، هدف تجمع عده‌ای از دانشجویان در پوستر آن اعتراض به مرگ مهسا امینی و بازداشت دانشجویان شریفی که پس از ۲ تجمع اخیر بازداشت شده بودند بیان شده بود اما شعارها کم‌کم رادیکال شده و تغییر ماهیت داده و این بار صحبت از مهسا امینی یا بازداشت دانشجویان شریفی نبود و پیکان انتقادات به سمت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نشانه گرفته شده بود.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

روزنامه همدلی نیز در تیتر اول خود به سراغ واقعه دانشگاه شریف رفته و نوشته است:

حوادث دانشگاه شریف در حدی بود که دیروز بسیج دانشجویی این دانشگاه هم نسبت به آن معترض شد. این تشکل در نامه‌ای به وزیر علوم نوشت: جناب آقای وزیر، حضور بی‌ضابطه و رعب‌آور جمعی از نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، صحنه‌هایی تأسف‌آور و نگران‌کننده را رقم زد و بی‌تردید این حضور بی‌مبالات، در دمیده شدن بر آتش تنش در دانشگاه صنعتی شریف نقش داشت. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برخوردهای خشن و قهرآمیز با دانشجویان را عمیقاً و قویاً محکوم می‌کند و از شما انتظار دارد قاطعانه نسبت به جلوگیری از تکرار چنین اتفاقات تلخی در فضای دانشگاه شریف و سایر دانشگاه‌های کشور، اقدام کنید. حداقل انتظار ما از شما علاوه بر تضمین جلوگیری از تکرار چنین وقایعی، دلجویی از دانشجویان و اساتید دانشگاه شریف و جبران خسارت معنوی عظیمی است که امروز بر دانشگاه صنعتی شریف وارد شد.

همدلی در ادامه می‌نویسد:

در همین حال نگرانی‌های زیادی درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی وجود دارد. هرچند دیروز روایت دیگری از دانشجویان بازداشتی ارائه شد، به گفته برخی از مسئولان دانشگاه، بخش عمده‌ای از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه در شب گذشته (یکشنبه‌شب)، صبح امروز (دوشنبه) آزاد شدند و تعداد معدودی در بازداشت هستند که تلاش مسئولان دانشگاه و وزارت علوم در خصوص آزادی آن‌ها ادامه دارد.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

کالبدشکافی فعالیت‌های «مرکز اعتدال» عربستان سعودی در اغتشاشات اخیر ایران

روزنامه ایران در شماره امروز خود به نقش محور شرارت در اغتشاشات اخیر پرداخته و نوشته است:

عربستان سعودی سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) در جریان سفر «دونالد ترامپ» به این کشور مرکز سایبری موسوم به «مرکز اعتدال» را با حضور ملک سلمان، ترامپ و ژنرال عبدالفتاح السیسی و باهدف ادعایی «مبارزه با افراط‌گرایی» تأسیس کرد. آمریکایی‌ها با کمک «مرکز اعتدال عربستان» ضمن راه‌اندازی صفحات متعدد در فضای مجازی به‌ویژه در فیس‌بوک، صف‌آرایی تمام‌عیاری را در برابر کاربران شناخته‌شده فضای مجازی در عراق که عمدتاً با تکیه‌بر منافع ملی و خواست مردم و مرجعیت، رویکردی حمایتی نسبت به محور مقاومت دارند، سامان داده‌اند. مرکز اعتدال که مقر مرکزی آن در شهر ریاض است، بنا به ادعای مسئولان سعودی به‌صورت تخصصی در سه حوزه مربوط به فناوری اطلاعات، تحلیل و داده‌کاوی فعالیت می‌کند، اما بررسی عملکرد این مرکز تاکنون نشان می‌دهد عمده فعالیت آن در چهارچوب تولید هشتگ های خاص و هدفمند به منظور داغ کردن در توئیتر بوده است.

وعده با عوامل موثراغتشاشات در دادگاه! / در شب شرم‌آور دانشگاه شریف چه گذشت؟

در ادامه این گزارش آمده است:

مرکز اعتدال همچنین رصد عمده فعالیت نهادهای بین‌المللی مانند مرکز مشارکت جهانی (GEC)، گروه کار اجرایی ضد تروریسم (CTIF)، مرکز جهانی همکاری‌های امنیتی (Global Center)، سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و شبکه آگاهی‌بخشی درباره تندروی (RAN) را مستمراً در دستور کار خود دارد. این فرایند البته به همین‌جا ختم نمی‌شود و بخش اجرایی مرکز اعتدال پس از رفت و برگشت اطلاعات با کارفرمایان عبری ـ غربی و تدوین سناریوهای عملیاتی، تازه مشغول به کار شده و بر اساس دستورالعمل‌های رسیده اقدام به عملیات روانی می‌کند.

از مهم‌ترین عملیات این مرکز از ابتدای تأسیس تا کنون، راهبری مجازی اغتشاشات خیابانی و تخریب اعتماد عمومی به نظام‌های حاکم در لبنان، عراق و ایران در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بوده که در بستر شبکه‌های اجتماعی به عنوان بازوی کمکی رسانه‌های اصلی جریان ضد مقاومت به ایفای نقش پرداخته است؛ بنابراین روشن است که این مرکز گرچه نام اعتدال را بر خود نهاده اما عملاً به کام محور غربی ـ صهیونیستی است و کارویژه‌ای جز بسترسازی برای توسعه خشونت، تفرقه و تروریسم تکفیری ندارد.