تمدید نمایشگاه مجازی تاریخ معاصر به مدت 5 روز

1- اهمیت توجه به تاریخ معاصر به‌ویژه دوره پهلوی

قرآن کریم قصص انبیاء را یکی از راه‌های آگاهی بخش و هشدار دهنده معرفی می‌کند. ائمه معصومین(ع) نیز تاریخ را روشنگر راه آینده معرفی کرده‌اند.

امام خمینی تاریخ را معلم انسان نامیدند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به تکرار فراوان، مطالعه تاریخ را به همگان خصوصاً جوانان دانشجو و طلاب توصیه فرموده‌اند و عدم آگاهی ملت از تاریخ و نداشتن تحلیل صحیح از آن را یکی از دغدغه‌های خود مطرح نموده اند. این اهمیت به‌خصوص دردورة انقلاب اسلامی از ویژگی خاصی نیز برخوردار است و دلیل آن هجمه وسیع دشمن با تمامی امکانات و ابزارها و استفاده از عوامل مرعوب داخلی برای تحریف تاریخ انقلاب اسلامی و تطهیر رژیم فاسد و وابسته پهلوی است. بر این اساس دانستن حقایق تاریخ معاصر ایران خصوصاً دورة پهلوی بسیار اهمیت دارد و برای جلوگیری از دستبرد دشمنان به حافظه تاریخی ملت و وارونه کردن و اقعیت‌ها و جلوه‌های اعجاب‌انگیز انقلاب اسلامی، ضرورت مطالعه تاریخ از قلم نویسندگان صادق دو چندان و بلکه صد چندان می‌باشد.

2- چرایی برپایی نمایشگاه مجازی کتب تاریخ معاصر

نمایشگاه مجازی تخصصی کتب تاریخ معاصر ایران در جهت معرفی آثار مورد اعتماد و صادق در موضوع تاریخ معاصر و با هدف تقویت حافظه تاریخی ملت خصوصاً جوانان و خنثی‌کردن تلاش های‌دشمنان در تحریف تاریخ، برگزار شده است. کتاب‌هائی که در طول این سال‌ها، زحمت کشیدند تا حقایق تاریخی از کودتای سوم اسفند 1299 تا پایان دهه شصت انقلاب اسلامی را روایت کنند، بایستی معرفی می‌شدند و در دسترس علاقمندان قرار می‌گرفتند. این نمایشگاه به جهت پرداختن به دوران پهلوی اول و دوم در یکصدمین سالگرد این کودتا برگزار شده است و تاریخ  دهه اول انقلاب به‌خاطر اهمیت و روابط آن با سقوط رژیم پهلوی در این نمایشگاه در معرض نگاه و انتخاب مخاطبان قرار گرفته است.

3- دلایل تمدید نمایشگاه

مدت برپایی این نمایشگاه به مدت یک هفته از دوم تا هشتم اسفندماه پیش‌بینی شده بود ولی با ملاحظه عواملی چون تخصصی بودن موضوع نمایشگاه یعنی تاریخ معاصر ایران که به‌طور طبیعی زمان بیشتری نیاز دارد تا مخاطبان به آن متوجه و روی بیاورند و همچنین کمبود تبلیغات عمومی که موجب بی‌اطلاعی مردم به‌ویژه مخاطبان جوان شده، لذا برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند تا با تمدید نمایشگاه به مدت 5 روز فرصت بیشتری برای رجوع به نمایشگاه و بازدید و خرید کتاب‌های عرضه شده فراهم گردد.

*مخاطبان می‌توانند پرسش‌های موجود در موضوعات و محورهای نمایشگاه که از سوی کارشناسان و پژوهشگران تاریخ معاصر بررسی و مطرح شده است را در سایت کتابیکا به عنوان برنامه جانبی نمایشگاه تخصصی مجازی تاریخ معاصر استماع کنند و نظرات و سئوال‌های خود را به ستاد نمایشگاه منعکس نمایند.

موضوعات و پژوهشگران مطرح کننده عبارتند از:

1- دکتر جواد منصوری: رهیافت مقابله با آمریکا با استفاده از تجارب تاریخ معاصر

2- استاد علیرضا سلطان‌شاهی: صهیونیسم و توطئه‌های آن بعد از انقلاب اسلامی

3- دکتر محمد‌‍تقی تقی‌پور: صهیونیسم در دوره پهلوی

4- استاد قاسم تبریزی:  1/4- ریشه‌یابی تاریخی کودتای سوم اسفند 1299

                              2/4 - وضعیت فرهنگی کشور بعد از کودتای رضاخان