جهانی زیر نگین سلیمانی

گر انگشت سلیمانی نباشد چه خاصیّت دهد نقش نگینی
حافظ

کد خبر: ۲۰۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱

سرویس کیهان » اخبار

آمده بودند بمانند این را از دیوار نوشته‌هایشان می‌شد فهمید [جِئْنا لِنَبقی]. مجهز و مسلح، با ابزار خشونت و ترور! سیاستشان ارعاب بود و ایجاد ناامنی. دست و پا می‌بریدند و بی‌تأنّی سر از بدن جدا می‌ساختند و با خنده‌های نفرت‌آور سرهای بریده را چون توپ فوتبال به هم پاس می‌دادند. یکی از تفریحاتشان قتل عام بیگناهان بود. آنها به یکباره صدها نفر از مردم را به رگبار می‌بستند یا ذبح می‌کردند.
شهوت کشت و کشتار، این شیطان صفتانِ جنایتکار را به تنوع در قتل با ابزارهای مختلف برمی‌انگیخت: خنجر، اره برقی، دینامیت، سوزاندن، غرق کردن، زنده زنده پوست کندن و... شیوه جذب نیرویشان به همین طریق بود: هیجان کشتن و سر بریدن بدون هیچ مرز و محدودیتی.
جنایات داعش در‌باره زنان قابل وصف نیست و قلم از بیان آن قاصر است. آنان زنان و دختران را به عنوان برده‌های جنسی می‌فروختند و بین یکدیگر توزیع می‌کردند. این جانیان ددمنش کودک را در مقابل دیدگان والدین و والدین را در مقابل فرزند، سر می‌بریدند. آنان در جنایتی بی‌سابقه کودکی را از آغوش مادر ربوده بر آتش بریان کردند و در ظرف پلو برای او فرستادند.
ضمن پوزش از بیان این صحنه‌های دردناک و فجیع، غرض یادآوری جنایاتی است که تا اندکی قبل در همسایگی ما به شکلی وسیع اتفاق افتاد و آنچه گفته شد یکی از هزاران هزار نیست. اگر انسان قعر سَبُعیت را در نظر بگیرد و نهایت درنده خویی را تصور کند باز هم به عمق جنایات داعش نمی‌رسد. در وصف درکات سهمگین این تبهکاران، واژه‌ها کوچک‌اند.
داعش پس از‌اشغال عمده‌ای از خاک سوریه وارد عراق شد و استان‌های بزرگی از این کشور را نیز‌اشغال نمود و به نزدیکی‌های بغداد رسید و از طرفی به قصد انهدام حرم‌های مطهر به شهرهای مقدس نزدیک شد و حتی سامرا را محاصره نمود.
داعشیان که محصول سال‌ها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی آمریکا، اسرائیل، انگلیس و عربستان بودند با انبوهی از پیشرفته‌ترین ابزار آلات جنگی و پشتیبانی برخی کشورهای همسایه، روانه منطقه شدند و با تصرف خاک عراق به‌ نزدیکی مرزهای ایران رسیدند. مقصد اصلی این گروه دوزخی، ایران بود و آنها بنا داشتند با ورود به خاک کشور ما جنایات خود در عراق و سوریه را البته به شکلی فجیع‌تر تکرار کنند. اما جانفشانی‌های مدافعان حرم و نیروهای تحت امر سردار جاودانه شهید سلیمانی آنان را در این خیال خام ناکام گذاشت و سرانجام سیدالشهدای مقاومت در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ طی نامه بسیار مهمی خطاب به مقام معظم رهبری نابودی و رفع فتنه سیاه داعش را اعلام نمود.
اگر چه غالبا سردار محبوب سلیمانی را به شکست ذلت بار داعش می‌شناسیم و اولین چیزی که هنگام شنیدن نام آن عزیز به یاد می‌آوریم همین است اما محو و نابودی داعش یکی از حسنات آن سردار پر افتخار است و برکات بی‌حد و حصر وجود او بیش از آن است که احصا شود. از جمله:
* باز سازی عتبات عالیات یکی از خدمات بی‌بدیل و بسیار ارزشمند سردار سلیمانی است. تا پیش از آن حرم‌های مطهر ائمه عراق علیهم‌السلام فاقد هر گونه امکانات و دون شأن آن امامان هدایت بود. شهید سلیمانی که با این وضعیت مواجه می‌شود، همان جا کمر همت می‌بندد تا حرم‌های مطهر را به زیباترین شکل بازسازی کند. او با درایتی بی‌نظیر نیروها را ساماندهی و هدایت کرد و این حرکت مقدس را کلید زد.
نظارت مستقیم شهید سلیمانی بر پیشرفت بازسازی عتبات و پی‌گیری‌های مجدّانه او در بحبوحه نبرد با داعش، نشان از سوز درونی و آرمان‌های بلند او دارد. حاج قاسم نسبت به مدیریت و هزینه نمودن وجوه جمع‌آوری شده و کمک‌های مردمی بسیار حساس بود و پیوسته بر آن سفارش‌ می‌کرد و نیز تأكيد داشت حتی برای یک روز امر بازسازی عتبات تعطیل نشود.
* اختلاف بین شیعه و سنی آرزوی دیرینه دشمنان اسلام است و هیچ چیز بیش از نزاع مسلمانان، آمریکا و اسرائیل را به منافعشان نزدیک نمی‌کند. سالیان طولانی است که استکبار، فرقه‌هایی تندرو از شیعه و سنی ایجاد کرده و برای هر دو گروه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند تا شبانه‌روز در کوره اختلافات بدمند و یکدیگر را تحریک کنند. بر این اساس امروزه شاهدیم که وهابیت تکفیری از یک سو و فرقه‌های شیعه انگلیسی و آمریکایی از سوی دیگر خدمات شایانی به دشمنان اسلام ارائه می‌دهند.
با این وجود یکی از خدمات ارزشمند سردار سلیمانی ایجاد وحدت بین مسلمانان بود. او با مدیریت بی‌نظیر خود در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین نیروهای جهادی را حول محور اسلام جمع نمود و آنان را از تفرقه پرهیز داد. سردار عزیز به حدی این مهم را با ظرافت به انجام رساند که در پرتو آن شاید هم اینک محبوبیت او در میان اهل تسنن کشورهای منطقه بیش از شیعیان باشد.
* یکی از آثار عظیم جهاد حاج قاسم، شکست اندیشه توسعه‌طلبانه اسرائیل است. رژیم صهیونیستی که روزگاری رؤيای نیل تا فرات را در سر می‌پرورانید، امروز از وحشت جریان مقاومت بین دیواری بتونی که خود به دور خویش کشیده محصور است. سردار سرفراز ما در جهاد شجاعانه خود خصوصا در مدیریت جنگ ۳۳ روزه، ابهت اسرائیل را در هم شکست و برای همیشه مالیخولیای توسعه‌طلبی را از ذهن او محو نمود و روز شمار نابودی این رژیم جعلی را به کار انداخت.
* استکبار جهانی یکی از راه‌هایی که در تقویت رژیم غاصب اسرائیل در نظر داشت، تضعیف کشورهای منطقه بود. وی به جهت تأمين امنیت پایدار اسرائیل، عملیاتی را به نام خاور میانه جدید طراحی نمود که بر اساس آن کشورهای غرب آسیا تجزیه می‌شدند. دشمن در نظر داشت با کوبیدن بر طبل اختلافات قومی مذهبی و تحریک اقوام مختلف بر استقلال‌خواهی، خاور میانه‌‌ای، متشکل از کشورهایی کوچک و منفعل در برابر اسرائیل ایجاد شود. اساسا یکی از اهداف ایجاد داعش نیز همین موضوع بود اما سردار سلیمانی با هوشیاری فوق‌العاده خود این نقشه را نیز نقش بر آب نمود
* سردار مقاومت با حضور در کشورهای منطقه و هدایت نیروهای رزمی و جهادی، زنجیره و شبکه‌ای ایجاد کرد که با خود باوری بتوانند در برابر زورگویی و زیاده طلبی شیطان بزرگ بایستند او با ایجاد اتحاد در نیروهای رزمنده در سراسر منطقه، محور مقاومت را سر و سامان داد و نتیجه مساعی آن سردار سرافراز این شد که آمریکا هر کجا پا گذارد آثار حاج قاسم را ببیند: نابودی تکفیری‌های داعش، آشفته شدن رؤيای تسلط بر ایران، خنثی شدن معامله قرن، شکست‌های مفتضحانه عربستان از یمن، نا امن شدن منطقه برای ارتش تروریست آمریکا و...
* زمانی جمهوری اسلامی در خاک خود و در جنگی نابرابر با دشمن می‌جنگید. رژیم بعثی با پشتیبانی بیش از صد کشور جهان و با انبوهی از سلاح‌های مدرن و حتی نامتعارف بخش‌های وسیعی از غرب کشور ما را‌اشغال نمود و این در حالی بود که ما از داشتن ابتدایی‌ترین ابزارآلات محروم بودیم و اگر نبود حماسه سازی شهدای والامقام و دلیر مردان بسیج و سپاه و ارتش، امروز چیزی به نام کشور ایران وجود نداشت. اما در حال حاضر به همت سردار بزرگ و رشادت‌های محور مقاومت، تیررس اهداف راهبردی جمهوری اسلامی ایران از مرزهای خود عبور کرده و تا سواحل دریای مدیترانه رسیده است.
* راهپیمایی اربعین از سالیان دور به عنوان حرکتی مکتبی و البته در ابعاد بسیار کوچک و غالبا بین خواص و علما و بعضی شیعیان عراق انجام می‌گرفت. رژیم‌های ظالم معمولا از زیارت اربعین وحشت داشته و از آن جلوگیری می‌کردند. در دوره صدام نیز راهپیمایی اربعین ممنوع بود و عاشقان سیدالشهدا(ع) مخفیانه و در جوّی پر رعب و وحشت آن را انجام می‌دادند. اما با نابودی رژیم بعث، زمینه احیای زیارت اربعین فراهم شد و با هدایت‌های حاج قاسم از سال ۱۳۸۹ این زیارت به حرکتی جهانی تبدیل شد و نیرویی عظیم از آن پدید آمد.
امروز راهپیمایی اربعین در محیطی کاملا امن و به دور از تنش با شرکت عشاق اهل بیت از سراسر جهان با هر کیش و آیینی انجام می‌شود.
آنچه که گذشت قطره‌ای از دریای برکات وجودی سیدالشهدای مقاومت بود. اینک بسیار بجاست با قدر شناسی و تجلیل از این انسان الهی،  ياد او را پیوسته و برای همیشه زنده نگه داریم. به نظر می‌رسد زین پس ملاک ارزش‌گذاری برای هنرمندان، نویسندگان و فعالان عرصه‌های مختلف فرهنگی، خدمت به فرهنگ و مکتب عظیم سلیمانی و ترویج و‌اشاعه این چهره ماندگار و پیوسته به ابدیت باشد.
سیدابوالحسن موسوی طباطبایی