چه کسی وضعیت تحریم را به جنگ تبدیل کرده است؟

روحانی: نگویید در شرایط تحریم هستیم، ما در شرایط جنگیم!/ چه کسی وضعیت تحریم را به جنگ تبدیل کرده است؟

شناسه خبر : 339674     چهارشنبه 26 شهريور 1399 19:01 ساعت

حسن روحانی به صراحت از اینکه در دولت قبل صرفا تحریم بودیم و اکنون با وجود برجام و عقب‌نشینی‌های ایران از حقوق هسته‌ای خود در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم سخن می‌گوید.
گروه سیاسی-رجانیوز: حسن روحانی می‌گوید ما در شرایط تحریم نیستیم بلکه در شرایط جنگی قرار داریم. با فرض صحت این تحلیل این سوال پیش می‌آید که آیا دولت‌های قبلی و مذاکره کنندگان سابق که مانع از تبدیل شرایط تحریم به جنگ شده بودند موفق‌تر عمل کردند یا دولت تدبیر و امید که با مذاکرات و عقب نشینی‌های فراوان، دشمن را به عبور از تحریم و تبدیل به جنگی تمام عیار تشویق کرده است؟
 
به گزارش رجانیوز: رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت گفت: «شرایط ما یک شرایط خاص است ما در شرایط جنگ هستیم بعضی‌ها می‌گویند ما در شرایط تحریم هستیم. این حرف دقیق نیست ما در شرایط تحریم نیستیم، تحریم بودیم، قبلاً در شرایط تحریم بودیم، دولت قبلی هم یک مدتی در تحریم بودیم. ما در تحریم نیستیم ما در جنگ اقتصادی هستیم نه در تحریم.یک جنگ ظالمانه و ناانسانی. ما در برابر تروریسم اقتصادی هستیم. دارند با همه توان با ما می‌جنگند شما می‌بینید در منطقه چه کار می‌کنند شما می‌بینید قدم به قدم کشتی‌های ما و صادرات و واردات ما را دنبال می‌کنند.»
 
این صحبت‌ها به مثابه اعترافی بزرگ در خصوص شکست راهبرد غرب‌گرایان اشاره دارد. حسن روحانی به صراحت از اینکه در دولت قبل صرفا تحریم بودیم و اکنون با وجود برجام و عقب‌نشینی‌های ایران از حقوق هسته‌ای خود در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفته‌ایم سخن می‌گوید.
 
 
رسانه‌های حامی دولت قبلا با تیتر‌های «اینک بدون تحریم»، «پیروزی بدون جنگ»، «فروپاشی سازمان تحریم»، «مرگ تحریم‌ها»، «فروپاشی تحریم»، «تحریم‌ به تاریخ پیوست» از پایان تحریم‌ها می‌گفتند. 
 
 
 
این اغواگری‌ها در حالی بود که دشمن توانسته بود به اهداف بالایی در مقابل ایران دست پیدا کند و منتقدان از همان ابتدا نسبت به عاقبت این عقب نشنی و افزایش زیاده‌خواهی‌های آمریکا با بهانه‌های دیگر هشدار داده بودند.
 
برچیدن 13 هزار سانتریفیوژ، نابودی 9700 کیلو ذخیره اورانیوم غنی شده، ممنوعیت غنی سازی بالای 3.5 درصد و تغییر کاربری فوردو و نطنز، الزام به پذیرش پروتکل الحاقی تنها بخشی از عقب‌نشینی دولت روحانی در برابر غرب بوده که توانسته آنها را برای خواسته‌های نامشروع و غیرقانونی مجدد به طمع بیاندازد. 
 
 
تمام این عقب‌نشینی‌ها که به بهانه رفع تحریم انجام شده بود در حالی است که حالا بعد از چند سال از امضای برجام حسن روحانی نه تنها از تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران می‌گوید که حتی می‌گوید شرایط وخیم‌تر از قبل شده و پیش از این صرفا ما تحریم اقتصادی داشته‌ایم.   تیم مذاکره کننده سابق قبلا متهم شده بود که مذاکرات بی نتیجه داشته است اما حالا اعتراف رئیس دولت نشان می‌دهد که جلوگیری از تحریم اقتصادی به شرایط جنگی شاید یکی از همین دستاوردهایی باشد که مذاکرات گام به گام با تکیه بر حقوق مردم ایران وجود داشته است.
 
 
کارشناسان معتقدند مهمترین کارویژه این مذاکرات افزایش قدرت بازدارندگی و در عین حال افزایش قدرت چانه زنی ایران بوده است، اتفاقی که اگر رخ نمی‌داند ظریف و تیم مذاکره کننده هیچ برگه‌ای برای بازی و بده بستان نداشتند. اما متاسفانه با دولت روحانی با مذاکرات ضعیف در ازای از دست دادن قدرت هسته‌ای کشورمان نتواسنت هیچ مابه ازای محکم و قابل اطمینانی بدست بیاورد.    
 
 
همین اتفاق و اجازه ندادن به دشمن در جهت تبدیل شرایط تحریم به شرایط جنگی باعث شد تا «ویلیام برنز» دیپلمات کهنه‌کار و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده دولت سابق آمریکا با ایران در کتاب خود سخت بودن تیم مذاکره کننده جلیلی و عدم عقب نشنی آنها از منافع ملی ایران را یادآور شود و توصیفی جالب از شخصیت رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی کند.
 
برنز اولین جلسه گفت‌وگوی دو جانبه‌اش با «سعید جلیلی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۹ میلادی را توصیف کرده است. او سعید جلیلی را «یک باورمند واقعی به انقلاب اسلامی» توصیف کرد.
 
این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی با بیان اینکه جلیلی «عمیقا به این تعامل ظنین بود»، نوشته بود: «او یک باورمند واقعی به انقلاب اسلامی بود و به واسطه تجاربی تلخ به این باور رسیده بود. او که در دهه ۱۹۸۰ در نبرد با عراقی‌ها زخمی شده بود، بخشی از پای راستش را از دست داده بود و در راه رفتن با مشکلاتی مشهود مواجه بود. مانند بسیاری از هم‌نسلانش، او در سنگرها این راه دشوار را آموخته بود که ایران نباید به هیچ‌کس اعتماد کند و تنها می‌تواند بر خودش متکی باشد.»
 
برنز اما در مقابل در خصوص برجام گفته که برجام توافقی در راستای منافع ایالات متحده معرفی کرده است.
به نظر می‌رسد با وجود مشخص شدن ابعاد خسارت محض برجام هر روز ابعاد جدیدی از خیانت آمریکا و عواقب اعتماد غرب‌گرایان به دشمن مشخص می‌شود.