مرحله‌ای شدن اعلام خریدهای ارشاد؛ تدبیر کرونایی یا ترفند بودجه‌ای؟

دو سه ماه بود که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خریدهای آب باریکه خود از کتاب‌های چاپ اول را به بهانة کرونا تعطیل کرد، یعنی درست زمانی که حوزة نشر بعد از تعطیلی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیاز به حمایت بیشتر داشت. گویا چند تن آقایان بررسی‌کنندة کتاب‌ها برای تعیین میزان خرید، امکان تماس اینترنتی و جلسه مجازی و دور کاری نداشته‌اند!

حالا که همة کسب و کارها به روال خودشان بازگشته است و پروتکل‌های بهداشتی رمز بازگشایی آنها شده است، معاونت فرهنگی در یک اقدام تعجب‌آور، بررسی کتاب‌ها در هیئت خرید را آغاز کرده است ولی با ترتیبی که اتخاذ شده بیشتر به یک ترفند برای مدیریت نداری بودجه شبیه است تا یک تدبیر کرونایی.

به این صورت که جلسه 619 برگزار شده ولی کتاب‎‌های انتخاب شده در سه نوبت و هرنوبت به فاصله یک ماه اعلام می‌شود تا ناشران در این فاصله یک ماهه اقدام به تحویل کتاب‌ها به انبار ارشاد کنند تا مبادا در انبار ارشاد ازدحامی بشود و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نگردد!! یعنی تحویل خرید یک جلسه در سه ماه!! در خریدهای قبلی، ناشران موظف بودند قبل از ارسال کتاب با متصدیان انبار ارشاد هماهنگ کنند در طول روز و دو ماهی که تعیین شده بود کتاب‌ها را به تدریج که خودش فاصله گذاری اجتماعی بود به انبار تحویل دهند. خود این برنامه و کنترل بیشتر آن برای رعایت پروتکل بهداشتی کافی بود. اما حالا با اضافه شدن این خوان، در واقع معاونت فرهنگی هر سه ماه یک خریدانجام می‌دهد که برای طول سال می‌شود چهار جلسه و چهار خرید؟!

 به نظر ما با این فاصله‌گذاری فرهنگی، مشکل نداشتن بودجه ارشاد حل شده است. حال شما قضاوت کنید این روال اتخاذ شده یک تدبیر کرونایی است یا یک ترفند بودجه‌ای؟! این روال کمک به ناشران است یا نمک روی زخم آنها؟!

 توجه شود که ثبت نام ناشران برای وام کم‌بهره آسیب دیده از کرونا که انجام شده است و بعد حواله به ثبت نام در سامانه کارا شدند نیز بکلی فراموش آقایان شده است. باز برخی بگویند کرونا هیچ نفعی نداشته است!!     موسسه فرهنگی هنری قدرولایت