تشریح اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب «راهبرد مقاومت»

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت جزئیات برگزاری نمایشگاه «راهبرد مقاومت» را تشریح کرد و گفت: نمایشگاه از ۳۱ شهریور تا ۱۱ مهرماه برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از بیش از ۲۵ ناشر تدارک دیده شده است.

احمد عطایی، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره برگزاری نمایشگاه «راهبرد مقاومت» اظهار داشت: طرح نمایشگاه «راهبرد مقاومت» قرار است در هفته دفاع مقدس اجرا شود.

وی با بیان اینکه مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در راستای تجربه طولانی خود در برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی دهه مبارک فجر و هفته دفاع مقدس، طرح برگزاری نمایشگاه «راهبرد مقاومت» در هفته دفاع مقدس سال جاری را به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد که به تصویب رسید، افزود: این نام با توجه به بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) در ۱۴ خرداد سال جاری که به مسأله «دکترین مقاومت امام خمینی» و پشتوانه‌­های عقلی، ملی، شرعی و تجربی آن و آثار و دستاوردهای مهم بویژه در ستیز و مقابله با توطئه‌­های آمریکا پرداختند، اتخاذ شده است.

به گفته عطایی، اهداف برگزاری این نمایشگاه عبارتند از: برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه کتاب با موضوع دفاع مقدس، مقاومت و مدافعان حرم که همگی ارزشی و مبنا و پایه فرهنگ انقلاب اسلامی است.

وی به دیگر اهداف اشاره کرد و ابراز داشت: فراهم کردن ویترین تازه‌­های نشر این حوزه در سراسر کشور و جبران کمبود ویترین در فروشگاههای رسمی کتاب کشور، دسترسی آسان  عموم مردم به این آثار و اطلاع­ رسانی از تازه‌­های نشر این حوزه، افزایش قدرت خرید مردم با تخفیف حاصل از یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی هدفمند با توجه به ضرورت انتخاب آگاهانه کتاب و داشتن سیر مطالعاتی.

این مسئول تصریح کرد: برگزاری این نمایشگاه به نوعی می‌­تواند در راستای تبیین و ترویج گام دوم انقلاب تلّقی شود، چرا که در گام دوم انقلاب، تبیین وضعیت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب، یکی از ارکان سه گانه است. جنگ تحمیلی هشت ساله و مقاومت چهل ساله این ملت و ملت‌های محور مقاومت و نیز مدافعان حرم، که تمامی نقشه ­های آمریکا و صهیونیسم و ارتجاع عرب را در منطقه غرب آسیا، نقش بر آب کرده است، از دستاوردهای بسیار مهم انقلاب اسلامی است.

عطایی با تاکید بر اینکه مطالعه کتاب‌های منتشر شده در این حوزه می‌­تواند به تعمیق باورها و دستاوردهای راهبرد مقاومت کمک کند، ابراز داشت: شرایط انتخاب کتاب‌ها برای حضور در این طرح که به ناشران اعلام شده عبارتند از: چاپ اول کتاب‌ها بایستی از سال ۱۳۹۴ به بعد باشند. کتاب‌ها باید در با محوریت دفاع مقدس، مقاومت و مدافعان حرم باشند. حداقل موجودی کتاب‌ها می‌­بایست ۱۰۰ جلد باشد.

وی در پاسخ به این سوال که کتاب‌ها با چه شرایطی‌ عرضه می‌شود، اضافه کرد: تخفیف برای برگزارکنندگان ۵۰ درصد قیمت پشت جلد کتاب‌ها بوده و آنها موظفند کتب را با ۴۰ درصد تخفیف به مخاطبان عرضه کنند. برگزارکنندگان باید با مطالعه قرارداد و شرایط مندرج در آن، نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند. تبلیغات متمرکز شامل پوستر و بنر از سوی مؤسسه طراحی و تکثیر شده و در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌­گیرد تا افزون بر تبلیغات خودشان، از آنها برای اطلاع­‌رسانی استفاده شود. کتاب‌ها بصورت امانی در اختیار برگزارکنندگان قرار می‌­گیرد تا پس از عرضه آن در مدت برگزاری نمایشگاه که ۱۰ روز پیش‌­بینی شده است باقیمانده آن‌ها را بصورت سالم به مؤسسه مرجوع کند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه غرفه خاصی برای ارائه کتاب‌های تقریظ مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده، گفت: نمایشگاه از ۳۱ شهریور جاری تا  ۱۱ مهرماه برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب از بیش از ۲۵ ناشر تدارک دیده شده است که از آن جمله می‌توان به ناشرانی چون سوره سبز، یازهرا (س)، سوره مهر، هزاره ققنوس، نشر ۲۷ بعثت، سفیر اردهال، فصل پنجم، صریر، روایت فتح،  نشر اسم، ایران سبز، مقاومت، پیام آزادگان و مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت اشاره کرد. 

گفتنی است سراسر کشور میزبان این رویداد خواهد بود و محل اجرای این نمایشگاه در تهران هفته آینده مشخص می‌شود.