معرفی کتاب به مناسبت سالگرد نهضت مشروطه

به مناسبت یکصد و سیزدهمین سالگرد نهضت مشروطه، موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت کتابهایی که در خصوص این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران تولید و منتشر نموده است را معرفی می‌نماید:

 

۱- در مشروطه چه گذشت؟

این مجموعه در ۵ جلد، پژوهش و تألیف گروه تحقیق موسسه فرهنگی هنری قدرولایت منتشر شده است.

۲- مشروطه از آغاز تا سرانجام

تاريخ، معلم انسانهاست . قرآن كريم و آموزه‌هاي اسلام بر مساله تاريخ و درس و عبرت گرفتن از آن تائيد بسيار دارد.يكي از مقاطع مهم تاريخ ايران اسلامي، كه چندان از آن فاصله هم نگرفته ايم، مشروطه است . مطالعه مقطع مشروطه به جهت وجود پديده ها و حركات و عوامل مشابه انقلاب اسلامي با نهضت مشروطه مانند: حضور مردم و روحانيت و علما، اسلامخواهي و عدالت طلبي ، حضور دشمنان سرسخت و تلاشهاي آنان براي انحراف در مسير خواستهاي مردم، همواره مورد تاكيد حضرت امام و مقام معظم رهبري براي آگاهي از آن و درس و عبرت گرفتن بوده است. در اين كتاب بطور نسبتا مشروح با رويدادها و وقايع مشروطه و سرانجام آن، بطور مستند و مصور بحث شده است.

۳- عینک شیخ

دوره مشروطه و نهضت آن، یکی از حساسترین و در عین حال عبرت‌آموزترین مقاطع تاریخ معاصر ایران است شیخ فضل‌الله نوری، پیشرو این نهضت در فراز و نشیبهای انحراف آن، به یکی از مخالفین سرسخت تبدیل می‌شود و دلایل آن را بطور آشکار و صریح یکی در ورود منحرفین از فرقة بهائیت و مادّیون و دیگری دخالت دولت انگلستان و تبعیت منورالفکران از سفارتخانه آن کشور، اعلام می‌نماید. تروریستهایی که در انجمنها و محافل سرّی و نیمه مخفی و پشت سر منورالفکران جا گرفته بودند چند بار به ترور شیخ اقدام کردند و بارها به مدرسه و بیت شیخ هجوم بردند و علیه او تبلیغات وسیع تهمت و دروغ راه انداختند. در این کتاب بطور مستند چند گوشه از این وقایع بصورت داستان بیان شده و خواننده با این بخش پُرهیجان و پُر واقعه و باطن آنها آشنا می‌شود.

۴- من تقی زاده هستم

 از آنجا که سیدحسن تقی‌زاده با عمر طولانی خود، نزدیک به هشتاد سال به طور فعّال در این سال‌ها زیسته و در کوران حوادث این سال‌ها بوده و مسئولیت‌های بزرگی بر عهده داشته است، به عنوان راوی این حوادث و رویداها انتخاب شد و اینک جلد اوّل این کتاب منتشر می‌شود. در این جلد رویداها و وقایع پیش از شروع نهضت مشروطه تا کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ بررسی شده است. جلد دوم که شامل رخدادهای بعد از کودتای رضا خان تا سال ۱۳۴۸ است، در دست تدوین قرار دارد. روایت‌های سیدحسن تقی‌زاده در این کتاب کاملاً مستند است و گاه برای یک فراز آن چندین سند که نشان از متقن بودن آن دارد، ارائه گردیده است. تألیف جلد اوّل این کتاب بیش از یک سال زمان برده است.