گزارش فروش کتابهای موسسه در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران

با وجود گرانی کاغذ و خدمات چاپ و افزایش قیمت کتابها، فروش موسسه در بخش عمومی (بزرگسال) نسبت به سال 1397 بیش از دو برابر شده است. در سال 1397 فروش موسسه در این بخش حدود 183 میلیون ریال بوده در حالی که در سال جاری به مبلغ حدود 395 میلیون ریال افزایش یافته است. دلایل این افزایش فروش بطور خلاصه عبارتند از:

1- جابجایی مکان غرفه موسسه که در سال 97 در راهرو 27( انتهای شبستان) ولی در سال 98 در راهرو 7 (ابتدای شبستان) قرار داشته است.

2- افزایش نسبی قیمت کتابهای جدید موسسه که با وجود رعایت توانایی مالی مخاطبان و تأثیر حداقلی در قیمت گذاری، می تواند یک عامل در افزایش فروش باشد.

3- استقبال قابل توجه مخاطبان از تازه های نشر این موسسه بویژه کتابهای تاریخ معاصر آن، بطوریکه از نظریات مکتوب و شفاهی آنان مشهود است، به کتابهای تاریخی موسسه اعتماد و اعتبار زیادی قائلند.

4- پرفروشترین کتابهای موسسه که عموماً در موضوع تاریخ معاصر ایران هستند به ترتیب عبارتند از:

4/1- مشروطه از آغاز تا سرانجام.

4/2- نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، جلد 4، ابوالحسن بنی صدر.

4/3- من تقی زاده هستم.

4/4- نقش روشنفکران در تاریخ معاصر ایران، جلد 1.

4/5- هزارداستان، هزاران نکته.

4/6- مجموعه تاریخ انقلاب اسلامی جلدهای 10-1.

4/7- خودکامه یا قانونمدار؟

4/8- اشتباه تاریخی مصدق.

آمار فروش بخش کودک و نوجوان موسسه در سال 97 ( نمایشگاه سی و یکم ) بیش از یکصد میلیون ریال است، در حالی که در سال 98 ( نمایشگاه سی و دوم) بیش از هشتاد میلیون ریال را نشان می دهد. کاهش حدود 20 درصدی فروش علی رغم تازه های نشر، عمدتاً ناشی از مکان نامناسب اختصاص یافته به بخش کودک و نوجوان نمایشگاه است. فضای سرد و با گردوغبار، راهروهای بی نام و نشان، اطلاع رسانی ناقص و دیر هنگام و مدیریت ضعیف حوزه کودک و نوجوان را بایستی از عوامل رکود بازدید از مجموعه اختصاص یافته به کتابهای کودک و نوجوان و فروش کتابها دانست.

پرفروش های موسسه در حوزه کودک و نوجوان عبارتند از:

1- مجموعه تو بگو(5 جلدی).

2- مجموعه شیربازیگوش(10 جلدی).

3- مجموعه قصه های حمید و ریحانه( 4 جلدی).

4- کرم کوچولو.

5- تیک تاک.

6- بسته های پیش دبستانی و دبستانی دخترانه.

7- مجموعه قصه های دخترای خوب( 4جلدی).

8- مجموع قصه های پروانه ( 14 جلدی).