تغییر نام معابر و میادین به نام افراد فاقد صلاحیت نشانه چیست؟

تغییر نام برخی خیابانها و میادین و پارکهای شهر تهران به نام بعضی افراد فاقد لیاقت و کارنامه قابل قبول و بعضاً ضد انقلاب و دارای سوابق سوء اخلاقی و ضد ارزشهای دینی، توسط شورای شهر تهران می تواند گویای چند نکته باشد:

1- جریان اصلاح طلبی در شورای شهر تهران در عرصه فرهنگی، بدنبال جاده صاف کنی برای سیاست خارجی در جهت تعامل به هر قیمت با غرب هستند. در واقع آنچه تقی زاده های دیروز رژیم پهلوی دنبال می کردند، تقی زاده های امروز – که رهبری انقلاب اسلامی  در بیانات اول فروردین سال جاری در مشهد مقدس به آن اشاره کرده و حرکت آنها را محکوم کردند- دنبال می کنند و تغییر نام اماکن و خیابانها به نام چنین افرادی می تواند جزیی از این برنامه باشد. آیا در شورای شهر تهران تقی زاده های امروز حضور دارند؟!

2- یکی از راههای جلب حمایت و آرای قشرهای خاص که عمدتاً مرفه و تجمل گرا و غرب زده هستند، همین گراهایی است که توسط تقی زاده های سیاسی و فرهنگی داده می شود. انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پیش رو می تواند انگیزه چنین حرکاتی باشد. اخذ آرا و حفظ قدرت به هر قیمت همان تز معروف مارکسیستهاست که « هدف وسیله را توجیه می کند». آیا شورای شهر تهران به این سو حرکت می کند؟!

3- اختلال در دستگاه شورای شهر تهران با عدم تشخیص مسائل اصلی و اولویتها شهر بزرگ تهران و مشغول شدن به مسائل فرعی و غیر اصلی و حاشیه ساز در این نوع تصمیم گیریها دیده می شود. آنچه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پخش ربنای یکی از همین اشخاص ضد انقلابی - که بناست نامش در یک خیابان یا مکان جلب توجه کند - اتفاق افتاد و سبب شد تا رهبر هوشیار و شجاع و انقلابی نظام با طرح عنوان « آتش به اختیار» جوانان متدین را دعوت کنند تا در شرایط اختلال دستگاههای مسئول، کار فرهنگی و اقتصادی تمیز انجام دهند،[1] امروز در شورای شهر تهران در حال اتفاق افتادن است. آیا در سازمان شهرداریها و شورای شهر، اختلال در شناخت اولویتها و مسائل اصلی مردم، اتفاق افتاده است؟

آتش به اختیار در اعتراض به این نوع تصمیمات؛ در ذیل به چند نمونه از اعتراضهای انجام شده توسط نویسندگان متدین و صاحب نظران متعهد به این نامگذاریها، ارائه می شود. باشد که این اعتراضها، عمومی و مانع تحقق غرب زدگی و الگوسازی غلط در کشور شود.

قزوه:مبنای شورای شهر برای نامگذاری معابر و میادین روشن نیست

علیرضا قزوه معتقد است شورای شهرباید در نام‌گذاری میادین شهر دقت کند به عنوان مثال کسی که صدای خوبی دارد دلیل بر هنرمند بودن آن نیست.

  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم،  این نویسنده و شاعر با اشاره به اقدام اخیر شورای شهر تهران در نام‌گذاری معابر و خیابان‌هایی به نام تعدادی از هنرمندان گفت: بنده نمی دانم مبنای این کار شورا چیست اما ما در گذشته سرزمینی بودیم با هنرمندان اصیل که بهترین خیابان ها و معابر شهرها به نام‌های این بزرگواران گذاشته شده است. 

وی ادامه داد: در حال حاضر معابری شهری یا استانی  نیست که نام بزرگانی مانند فردوسی ، سعدی ، استاد شهریار ، اقبال و... نام گذاری نشده باشد. این اتفاق اخیر حاصل عملکرد سلبریتی ها است که باید این را عزا گرفت. این هنرمندان غیر واقعی  می خواهند فرهنگ اصیل را حذف کنند و این بسیار خطرناک است. این ها اصالت فرهنگی ندارند و به تعبیر من یکسری هوس مند و شومن هستند. البته برخی از سیاستمدان هم سیاست را نمی دانند فقط سلبریتی سیاسی هستند مانند ترامپ و اوباما که درکی از جامعه ندارند. اینها تحت تاثیر هنرمندان غیر واقعی هستند.

وی افزود:  استاد شهریار می گوید:« هنر باید  الهامی که صرف آید»  الهام نزدیک به وحی است .  هنرمند واقعی باید به درجه حکمت برسد اما امروز می بینیم که هنرمند واقعی گوشه نشین شده و سلبریتیها جولان می دهند. متاسفانه صداوسیما هم از این هنرمندان غیر واقعی استفاده می کند.

این شاعر با اشاره به اینکه خطر سلبریتی ها از سیل بیشتر است گفت:  شورای شهر باید در انتخاب این اسامی دقت داشته باشد. به عنوان مثال کسی که صدای خوبی دارد دلیل بر هنرمند بودن آن نیست. البته این بماند که در گذشته نوازنده ها هم در خدمت شاعر بوده اند و متاسفانه امروز تفاوت کرده  است. 

قزوده ادامه داد: پدر شهیدان اسفندقه در کوچه ای بنام پروین اعتصامی  سکونت داشتند که روزی قرار بر این شد نام کوچه به شهیدان اسفندقه  تغییر کند که پدر شهید به شدت با این مسئله مخالفت کرد.

حجت‌الاسلام شهاب مرادی: مدیریت شهری فکری برای ناکارآمدی‌‌ خود داشته باشد/تقلای عامدانه برای انحراف افکارعمومی

صاحب‌نظر در حوزه مباحث اجتماعی و خانواده در واکنش به اقدام اخیر شورای شهر تهران برای نامگذاری میادین و معابر شهری، گفت: شاید این نوع رفتارها بیشتر یک عملیات روانی و تلاشی ناکام برای پوشش ناکارآمدی‌های شورای شهر و شهرداری تهران در این سالهاست.

  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در پی اقدام جدید شورای شهر تهران برای نامگذاری میادین و معابر شهری حجت‌الاسلام شهاب مرادی در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: متاسفانه امروز شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری درک صحیحی از نیازها، اولویت‌ها و موضوعات اصلی اجتماعی، فرهنگی امروز شهر تهران ندارند. و پر واضح است این‌ حاشیه سازی‌های تعمدی، ناشی از علاقه یا تکریم اهالی هنر نیست بلکه استفاده ابزاری از هنر و اهالی آن است و این را می شود از درددل بزرگان و پیشکسوتهای فراموش شده عرصه هنر و فرهنگ این سرزمین شنید.

وی افزود: آیا کسی در شورای شهر فکر می‌کند گروهی از علاقمندان به هنر و اهالی فرهنگ خوشحال شده؟ و یا گروهی از جریان انقلابی و حزب‌اللهی از این اقدام ناراحت شده‌اند؟ درحالی که به نظر میرسد جریان مذهبی و انقلابی را ضعیف بودن شهرداری و شورای شهر در حوزه عملکردی غمین و نگران می‌کند نه این نوع اقدامات که ناشی از عدم درک صحیح اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی است. آن چیزی که گروههای گوناگون مردم را راضی و خوشنود می‌کند تلاش و فعالیت چشم‌گیر شورای شهر و شهردار منتخب آنهاست. اعضای محترم شورای شهر مسیر و روش‌ها را اشتباه انتخاب کرده‌اند؛ خوب است به جای این دست اقدامات هیجانی و نمایشی، فکری برای تقویت کارآمدی‌شان بکنند. امروزه ضعف مدیریت شهری موضوعی سیاسی و یا جناحی نیست! اگر شورای شهر تمام خیابان‌های تهران را هم به نام مصدق کند نه جریان حزب‌اللهی، ارزشی و انقلابی را بسیار خشمگین میکند و نه جریان مقابل را شاد و راضی و خشنود و شگفتزده. موجب تعجب است که شهرداری و شورا هنوز این مهم را متوجه نشدهاند.

شهاب مرادی تأکید کرد: متأسفانه مشکلی که امروز شهرداری و شورای شهرتهران به آن مبتلاست دقیقاً مشکل امروز دولت نزد افکار عمومی است؛ مردم از دولت و شهرداری انتظار کارآمدی و تلاش بیشتر دارند و به واقع این توقع جدی و حقیقی مردم و رهبری معظم انقلاب است نه این نوع کارها!

واکنش به نامگذاری جدید میادین تهران| اعضای شورای شهر در شناخت الگوهای شاخص هنری فقیرند

افراد برگزیده نه لیاقت الگوشدن برای جامعه را دارند و نه در این سطح و قد و قواره هستند؛ از طرفی کارنامه غیرقابل قبولی هم دارند که بیان این کارنامه موجب شرم‌سازی اعضای شورای شهر تهران خواهد شد.

  • ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شورای شهر تهران اعلام کرده که قرار است به‌زودی از نام 26 شخصیت جدید برای نامگذاری میادین و معابر شهر استفاده کند که قدری این انتخاب نام‌ها تأمل‌برانگیز است. محمدصادق کوشکی استاد دانشگاه در واکنش به این مصوبه جدید شورای شهر در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: اتفاقی که در شورای شهر رخ داده نشان‌دهنده عدم اشراف این اعضا بر قانون اساسی است، چرا که نامگذاری میادین و معابر شهری یک نوع میثاق ملی محسوب می‌شود که پیوند آن با قانون اساسی است. رهبری نظام هم قانون اساسی را سیاستگذار کلان کشور در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می‌داند. اولویت‌ها و سیاست‌های فرهنگی را ایشان ابلاغ کرده‌اند و بایستی سازمان‌ها و نهادها در آن چارچوب به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه خط‌مشی اسطوره‌سازی و الگوسازی در جامعه را رهبری مشخص کرده‌اند، تأکید کرد: مقام معظم رهبری در جریان ابلاغ اولویت‌ها و راهبردهای فرهنگی فرموده‌اند اسطوره‌سازی و الگوسازی در جامعه باید بر مدار چه شخصیت‌ها و چهره‌هایی حرکت کنند و همواره تأکید ایشان انتخاب شخصیت‌ها و الگوهایی برای جامعه و افراد بوده که مولد آموزه‌های دینی، منافع و امنیت ملی باشند. اما نامگذاری معابر و میادین شهری توسط شورای شهر تهران خلاف این موازین و مبانی بوده و انگار قانون اساسی را نمی‌شناسند.

این استاد دانشگاه اعتقاد دارد که شورای شهر تهران با این رویکرد نامگذاری معابر شهری نشان دادند که ظاهراً چارچوب‌های قانون اساسی را نه قبول دارند و نه می‌شناسند؛ او در ادامه افزود: اگر اعضای شورای شهر تهران قانون اساسی را قبول داشتند به خودشان اجازه نمی‌دانند به چنین نام‌هایی برای سردیس‌های میادین شهری تهران برسند، چون هدف از نامگذاری‌ محلات و میادین شهری، گرامیداشت چهره‌ها و نوعی اسطوره‌سازی و الگوسازی در جامعه است، در حالی که افراد برگزیده نه لیاقت الگو شدن برای جامعه را دارند و نه در این سطح و قد و قواره هستند، از طرفی کارنامه غیرقابل قبولی هم دارند که بیان این کارنامه موجب شرم‌سازی اعضای شورای شهر تهران خواهد شد.

کوشکی در پاسخ به این سؤال که آیا برای انتخاب افرادی که نام‌شان جزو عناوین محلات و میادین شهری قرار می‌گیرد نیاز به سنجه و نظرسنجی مردمی هم دارد، افزود: نامگذاری محلات و میادین شهری یک نوع آموزش است و براساس ذائقه و نظر شخصی اتفاق نمی‌افتد بلکه بر مبنای موازین و اصول قانون اساسی نام‌ها انتخاب می‌شوند. البته اگر این نظرسنجی و سنجه‌های مردمی اتفاق می‌افتاد باز هم جامعه چنین تصمیمی می‌گرفت و قطعاً به این نام‌ها نمی‌رسیدند؛ چون مردم ما درک درستی از الگو و اسطوره دارند.

این استاد دانشگاه در پایان پیرامون ویژگی‌هایی که شخصیت‌های منتخب‌ شهری برای نامگذاری میادین و محلات باید داشته باشند، خاطرنشان کرد: کسانی که این ظرفیت و قابلیت را دارند قطعاً کسانی نیستند که در زندگی به بن‌بست رسیده و در حالت مستی تصادف کرده و می‌میرند. این نوع شخصیت قطعاً ظرفیت و لیاقت الگو شدن در جامعه را ندارد، یا افرادی که بدون هیچ‌گونه شرمساری، خودشان را مروج ولنگاری در هنر و ادبیات می‌دانستند و حتی به این مسیر افتخار هم می‌کردند، چنین افرادی که در یک جامعه نیازمند اخلاق به‌عنوان الگو معرفی می‌شوند نشان‌دهنده این است که اکثریت افراد در شورای شهر تهران با تمایلات کوته‌بینانه در حد سلیقه خیلی مبتذل دهه 50 پهلوی انتخاب می‌کنند و بالاتر را ندیده‌اند. شاعران گرانسنگ و هنرمندان شاخص قبل و بعد انقلاب را که بعضاً در حد جهانی شناخته شده و تأثیرگذارند درنظر نگرفته‌اند، سراغ کسانی رفته‌اند که به سروده‌های کاباره‌ای‌شان معروفند و همه این اتفاقات نشان‌دهنده یک فقر فرهنگی میان اعضای شورای شهر تهران مبنی بر شناخت الگوها و افراد شاخص هنری کشور است که در تشخیص این معیارها ناتوانند.

نامگذاری خیابان‌ها به نام افراد غرب‌زده بیانگر استیلای فرهنگ لیبرالی است

سرشار معتقد است: نامگذاری خیابان‌ها و دیگر معابر و مراکز فرهنگی و غیرفرهنگیِ عمومی شهرها، به نام‌های افراد غرب‌زده،و بعضا دارای پیشینه عنادورزی‌های آشکار با اسلام، انقلاب توسط شورای شهرو شهرداری بیانگر استیلای فرهنگ لیبرالی و به حاشیه رانده شدن ارزش‌های انقلابی است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمدرضا سرشار در فضای مجازی در واکنش به نامگذاری برخی خیابان‌ها و معابر و مراکز فرهنگی به نام‌های افراد غرب‌زده نوشت:

نامگذاری خیابان‌ها، بوستان‌ها و دیگر معابر و مراکز فرهنگی و غیرفرهنگیِ عمومی شهرها، به نام‌های افراد غرب‌زده، سکولار، فاقد تقیدات اخلاقی، باورهای اسلامی و انقلابی و حتی بعضا دارای پیشینه عنادورزی‌های آشکار با اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، توسط شورای شهرو شهرداری تهران، بیانگر استیلای فرهنگ لیبرالی و به حاشیه رانده شدن ارزش‌های اسلامی و انقلابی بر کشور است.

بعید نیست که از این پس، بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان امروز و فرداهای ما, با مشاهده نامهایی چون فروغ فرخزاد, سیمین بهبهانی، محمدرضا شجریان، توران میرهادی... بر این اماکن، این افراد را، با آن همه سوابق سوئ فکری و عملی و شخصیتی، الگو و سرمشق خود قرار دهند, و طیف‌هایی از اهالی هنر و قلم نیز به این نتیجه برسند که دوران هنر و ادبیات ارزشی به سر رسیده است و برای مقبولیت یافتن نزد مسئولان مملکتی و جامعه, باید راه ناصواب چنین افرادی را دنبال کنند.

البته از جریان سیاسی ای که برای جلب آراء طیف‌هایی خاص, در «انتخابات‌»های مختلف, حاضر به ائتلاف با هر جریانی با هر پیشینه, تفکر و وابستگی و کمک گرفتن از هر جایی حتی دشمنان آشکار ملت ایران  هست و با اتخاذ این قبیل تصمیم‌ها، عملا دین خود را به این طیف‌ها و جریان‌ها ادا می‌کند، شاید نتوان توقعی غیر از این داشت. اما سکوت و بی اعتنایی جریانها، تشکلها و چهره‌های شاخص فکری, فرهنگی و سیاسی کشور، در قبال چنین نامگذاری‌های شرم آوری، بی شک علاوه بر ایجاد مسئولیت برای آنان در پیشگاه الهی، از سوی مردم متدین انقلابی، شهدا، ایثارگران و خانواده های مکرم آنان نیز بخشیده نخواهد شد و تاریخ، نام این جریانها و افراد را به عنوان خائنان به آرمانهای انقلاب ثبت خواهد کرد. 

بنده به عنوان یکی از خادمان کوچک فرهنگی این کشور, به سهم خود، این حرکت‌های خزنده نفرت انگیز را محکوم می‌کنم؛ و از دست مسئولان بی صلاحیت و فاقد غیرت نسبت به آرمانهای امام و شهدا، به خدا شکایت می کنم.
ولو بلغ ما بلغ!



[1] - دیدار با دانشجویان 17/3/96.