نمایشگاه استانی ارومیه و ادامه سیاستهای نادرست

نمایشگاه استانی ارومیه به عنوان اولین نمایشگاه استانی در سال جاری، از تاریخ 20 الی 26 شهریور ماه، برگزار گردید.

علی رغم برگزاری این نمایشگاهها در طی سالهای اخیر و تجربیات حاصل از آنها و پیشنهادها و اعتراضهای ناشران، همچنان شاهد تصمیماتی هستیم که حضور ناشران را در این نمایشگاهها هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر فرهنگی، سست و بی انگیزه و ضرر آور می نماید.

برگزاری نمایشگاههای غیر کتاب مانند لوازم التحریر و خشکبار در کنار نمایشگاه کتاب که سابقه آن را در هرمزگان و بوشهر دیده­ ایم سبب رکود بازدید و خرید از نمایشگاه کتاب می شود. چند بار این مسأله به مسئولین تذکر داده شده و گویا مسئولین استانی ارشاد بدون هماهنگی با مسئولین نمایشگاههای فرهنگی ایران اقدام به این کار می کنند!! تبلیغات ناکافی و عدم هماهنگی میان ارگانها و سازمانهای ذیربط در استان از جمله دیگر معایب و کاستیهای این نمایشگاههاست. برگزاری نمایشگاه در دهه اول محرم که عموم مردم درگیر مراسم هستند از بد سلیقگی و انتخاب زمان نامناسب حکایت دارد.

بهرحال هم مسئولین وزارت ارشاد و هم مسئولین استانی در قبال ضررهای اقتصادی ناشران در این شرایط سخت و عدم بهره وری فرهنگی متناسب با تلاشها و هزینه های ناشران، مسئولند و باید پاسخگو باشند که: چرا تدابیر لازم و هماهنگیهای ضروری استانی بر اساس تجربیات و منافع اقتصادی و فرهنگی ناشران انجام نمی شود؟ آیا این نمایشگاهها و ناشران ابزاری هستند برای کارنامه مسئولین؟ یا وسیله ای هستند برای ترویج فرهنگ کتابخوانی؟ چقدر ناشران طومار بنویسند و اعتراض کنند و مسئولین از پاسخگویی طفره بروند و مجدداً همان رفتارها و سیاستها را تکرار کنند؟ چرا در انتخاب زمان مناسب و تبلیغات کافی، دقت و اهتمام لازم انجام نمی شود؟    موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت.