جهاد تبیینی و لوازم تحقق آن در حوزه نشر(بخش پایانی) روزنامه كيهان 95/5/4

نقش ویژه تشکل‌های غیر صنفی در جهاد تبیینی

امّا برخی نهادها هستند که بیش از این اثر کلی، در زمینه کتاب نقش دارند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله آنهاست با تغییرات مسئولیتی و سیاستی که در این نهاد صورت گرفت شاهد اقدامات مثبت و مؤثری از این نهاد بودیم که با توجه به اعتبارات و امکانات تا حدودی قانع‌کننده است امّا کافی و کامل نیست به نظر می‌رسد این نهاد با ورود به برنامه‌های ذیل نقش بیشتری در جهاد تبیینی خواهد داشت:
1/5-
تمایز آثار تبیینی و تبلیغ بیشتر آنها در فضای مجازی نهاد برای کلیه کتابخانه‌ها جهت افزایش مطالعه آنها توسط اعضاء.

 2/5- تعیین مشوق‌های لازم برای کتاب‌داران و اعضاء در جهت افزایش معرفی اینگونه آثار و مطالعه آنها.

3/5- برقراری ارتباط فعال‌تر با اهل‌قلم و ناشرانی که در حوزه تبیین و تعمیق باورهای انقلاب اسلامی، تلاش می‌کنند برای سفارش آثار مورد نیاز کتابخانه‌ها و ابتیاع سریع‌تر آثار تولید شده آنان.

4/5- افزایش درصد اختصاصی اعتبارات به تهیه و ارسال اینگونه آثار به کتابخانه‌ها و کاهش خرید کتاب‌های فاقد اولویت و جهت‌گیری تبیینی و سختگیری بیشتر در زمینه کارشناسی و انتخاب کتب.

5/5- حضور فعالتر در مجامع مربوط به سیاستگذاری و حمایت از تولیدات ارزشی و تبیینی مکتوب جهت دفاع از اینگونه آثار و راه یافتن آنها در انتخاب‌ها و حمایت‌ها.

 6- تشکل‌های صنفی و غیرصنفی نشر

اگر چه تشکل‌های صنفی می‌توانند و بایستی با مشوق‌های لازم، ناشران عضو را به سوی تولید آثار تبیینی و مورد نیاز انقلاب اسلامی سوق دهند و با آموزش و توجیهات لازم بر کیفیت و کمال آثار بیافزایند، امّا تشکل‌های غیرصنفی که حسب ضرورتهای انقلاب اسلامی و برای ایجاد حرکتی جهادی و انقلابی در حوزه نشر شکل گرفته‌اند مثل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن اسلامی ناشران و... وظیفه سنگین و نقش مهم‌تری در هدایت و جهت‌گیری ناشران بعهده دارند:

1/6- تشکل‌ها می‌توانند و علی‌القاعده براساس شأن و فلسفه‌شان بایستی بتوانند بین اهل‌قلم و تولیدکنندگان(ناشران) و موزعان(توزیع‌کنندگان) ارتباط جدّی و مستمر و هم‌پوشانی و هماهنگی بوجود آورند تا کار جهاد تبیینی بصورت جبهه‌ای انجام شود و تحقق پذیرد. جزیره‌های مجزا از هم و فعالیت‌های منقطع از یکدیگر هرگز اثرگذاری لازم را نخواهد داشت. عضو بودن یا نبودن اهل‌قلم و ناشران و توزیع‌کنندگان نبایستی مانع از گسترده شدن چتر تعامل و هماهنگی تشکل‌ها شود.

2/6- تشکل‌ها می‌توانند و بایستی براساس فلسفه وجودی‌شان بین سیاستگذاران و حمایت‌کنندگان و خیل عظیم اهل‌قلم و ناشران و موزعان، پل ارتباطی مستحکم و مؤثر باشند. در سوق دادن حمایت‌ها و تسهیلات و گزینش‌ها، تشکل‌ها می‌توانند با رایزنی‌ها و پیشنهادها و پیگیری‌های خود، نقش مهم و دست اوّلی را ایفا کنند. پشتوانة مؤلفان و ناشران و توزیع‌کنندگان، دست تشکل‌ها را در سمت دادن و تعامل با دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور بویژه معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد قوی و صدای آنان را رسا و اثرگذار می‌کند.
3/6-
تشکل‌های نشر مخصوصاً نوع غیرصنفی آنها، می‌بایستی نقشه راه و جامع جهاد تبیینی را با همفکری اعضاء و نخبگان فرهنگ و حوزه کتاب تهیه نموده و با استمرار توجیه و پیگیری و جدیّت خود، آن را هم در میان اهالی کتاب یعنی اهل‌قلم و ناشران و توزیع‌کنندگان و هم در بین متولیان سیاستگذاری و حمایتگران مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک سند بالادستی و عملیاتی شدن یعنی اقدام و عمل، به تصویب و تأیید برساند. البته با اهرمها و ابزارهایی که در اختیار دارد می‌تواند در پایبندی و اجرای این سند، هم نقش آفرین باشد.

4/6- فلسفه وجودی تشکل‌ها، برخاسته از اعضاء آن است، یعنی بدون اعضاء و همفکری و مقبولیت، این وجود منتفی و فاقد ارزش است.

لذا بایستی در ارتباط پیوسته و نزدیک و جوشان با اهالی حوزة کتاب و اعضاء خود باشند و اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌ها، به صورت حلقه‌ای و جدا از آنان صورت نپذیرد تا در اجرا و دست برتر و صدای رساتر، موفق باشند. در سیاستها و برنامه‌های جهادی تبیینی نیز بایستی این هم‌اندیشی و پیوند انجام شود تا ماندگار و پرانگیزه و اثرگذار گردد. انشاءالله