سکولارها در حال نفوذ در بدنه فرهنگی کشور هستند

مدیر مؤسسه و انتشارات «قدر ولایت» گفت: احساس می‌کنیم رجعتی برای سکولارها در دولت فعلی ایجاد شده است و این افراد در حال نفوذ به بدنۀ ‌فرهنگی کشور هستند و همان اتفاقاتی که در دوران اصلاحات رخ داد، در حال تکرار است. رهبری نیز صریحاً گفتند‌‌ که سکولاریزم در بدنۀ دولت نفوذ کرده است و اینها از همان رانت‌هایی است که برای نمونه می‌توان به چهارده‌و‎‎نیم میلیارد تومانی که نمایشگاه کتاب به بخش ناشران خارجی اختصاص داد، اشاره کرد

حاج احمد عطایی، مدیر انتشارات مؤسسۀ فرهنگی «قدر ولایت» در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، منانشر، گفت: تفاوت چندانی بین نمایشگاه کتاب بیست‌وهشتم و نمایشگاه قبلی نمی‌بینیم. منظورم از نمایشگاه قبلی نمایشگاه سال گذشته است نه همۀ ادوار، که آن هم یک علت بزرگ دارد و اینکه شورای سیاست‌گذاری که برای نمایشگاه تعریف شده، کارآمد نیست. ما نمایشگاه را به‌عنوان نمایشگاه بین‌المللی می‌شناسیم و می‌گوییم که بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور است، اما هم سیاست‌گذاری و هم ‌اجرای آن را زیرمجموعۀ یک معاونت در وزارت ارشاد قرار داده‌ایم و تبعاً این مسئله پاسخگوی نگاه بین‌المللی نیست.

وی ادامه داد: ما در سال 91، حدود 20 جلسه با حضور ناشران و نماینده‌های تشکل‌های نشر برگزار کردیم و در آن جلسات آسیب‌شناسی نمایشگاه را انجام دادیم که به چند نکته رسیدیم و البته برای درمان آنها نیز دوستان نقطه‌نظراتی را داشتند. اول اینکه نگاه به نمایشگاه کتاب نگاه متناسب با جایگاه این رخداد فرهنگی نیست و الآن بسیاری از مشکلاتی که در نمایشگاه وجود دارد، به‌خاطر همین نگاه است. اینکه می‌گوییم نمایشگاه بیشتر فروشگاه است تا نمایشگاه ناشی از همین نگاه است و قطعاً زمانی که نگاه اقتصادی صرف شد و یا اقتصاد نشر اولویت اول شد، وضعیتمان همین است که الآن داریم

مدیر انتشارات و مؤسسۀ فرهنگی «قدر ولایت» تصریح کرد: برخی خدمات به نام کتاب و نمایشگاه ارائه می‌شود، در حالی که به کام فروشندگان اغذیه، ایرانسل و ... هستند؛ حتی کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی را کنار آثاری که باید به‌عنوان کتابخوانی عرضه شوند، می‌گذارند و شصت تا هفتاد درصد از بن‌های اختصاص‌یافته را نیز به کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی می‌دهند که هیچ‌کدام از این آثار به ارتقای دانش‌عمومی و فرهنگ کتابخوانی منتهی نمی‌شود و تمامی این مسائل به‌خاطر نگاه غلط به نمایشگاه کتاب است.

عطایی با بیان اینکه در کنار نگاه غلط به نمایشگاه کتاب، سیاست‌های غلط نیز داریم، افزود: سیاست‌های کلان غلط باعث می‌‌شود که نگاه در عرصۀ عملیاتی و میدانی تبدیل به برنامه‌هایی شود که هیچ‌‌کدام فرهنگ کتابخوانی را ترویج‌ نمی‌کند، درنتیجه مسئولان آمار می‌دهند که چهار یا پنج میلیون بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب داشتیم، اما ‌نمی‌توانند آمار دهند که تا چه میزان کتابخوانی افزایش داشته است. به‌عبارت دیگر، هیچ نسبتی میان آمار کتابخوانی و آمار بازدیدکنندگان وجود ندارد، در حالیکه این آمار باید آمار مستقیم و مثبتی باشد.

 وی افزود: آسیب دیگری که برای نمایشگاه کتاب شناسایی شد، این است که شورای سیاست‌گذاری ما شورای بی‌جان و بی‌رمقی است و چون بنده شخصاً در دو جلسه شورا شرکت داشتم دیدم که همۀ آنها مدیران معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هستند و تنها یک یا دو نفر از اعضاء نمایندۀ کتابخانۀ ملی و ... در آن حضور داشتند که آنها نیز حرفی در حوزه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی نداشتند.

عطایی افزود: دبیرخانۀ روشنی نیز نداریم که در آن سوابق روشنی وجود داشته باشد که بگوییم بیست‌وشش و بیست‌وهفت نمایشگاه برگزار شده و فلان طرح‌ها ارائه و فلان مصوبات را داشته‌ایم و این مقدار از مصوبات اجرا شده است، علاوه بر آن نظارتی بر مصوبات این شورا نیز وجود ندارد.

 مدیر مؤسسه و انتشارات «قدر ولایت» با بیان اینکه دوستان سندی را بر اساس مسائل عنوان شده تهیه کردند که بیش از صد ناشر و تشکل‌های نشر مثل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن اسلامی ناشران و حتی تعاون ناشران ایران آن را به امضاء رساندند، تصریح کرد: طبق این سند نمایشگاه کتاب بین‌المللی باید هشت شاخصه داشته باشد و اگر این شاخصه‌ها موجود باشند، مشخص می‌شود که نگاه به نمایشگاه می‌تواند مفید باشد. بر اساس این هشت شاخص، هفده سیاست کلان برای نمایشگاه کتاب مشخص شد.

وی همچنین در مورد پیشنهادات مربوطه گفت: پیشنهاداتی که برای اعضای شورای سیاست‌گذاری مطرح شد این بود که هم ما تشکل‌های صنفی را در این شورا داشته باشیم و هم تشکل‌هایی که نگاه انقلابی به کتاب دارند. به تعبیر رهبری باید مدیریت جهادی وجود داشته باشد، چرا که اگر این مدیریت نباشد، نمایشگاه کتاب تنها فروشگاه بزرگ است

وی با بیان اینکه مجمع ناشران انقلاب اسلامی بر اساس آرمانی در عرصۀ نشر ایجاد شد و قطعاً این مجمع باید عضو شورای سیاست‌گذاری باشد، گفت: همچنین انجمن ناشران دفاع مقدس، انجمن ناشران دانشگاهی، انجمن ناشران کودک و نوجوان و .... نیز باید عضو شورای سیاست‌گذاری باشند. البته ما پانزده عضو را برای شورای سیاست‌گذاری مطرح کردیم که هرکدام از این اعضاء به نوعی می‌توانند در نگاه بین‌المللی به نمایشگاه کتاب مؤثر باشند. با وجود اینکه این سند را به آقای مخبر دزفولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم، ولی این مسئله پیگیری نشد.

مدیر مؤسسه و انتشارات «قدر ولایت» با بیان اینکه این سند را در دوران علی جنتی نیز پیگیری کردیم، تصریح کرد: وزیر ارشاد برای این مسئله نامه‌ای به سیدعباس صالحی نوشت ولی وی اصلاً به این موضوع اعتنا نکرد و دیدیم که امسال مثلاً اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران را عضو شورای سیاست‌گذاری کردند، در حالیکه اتحادیه تنها یک تشکل صنفی‌ای می‌باشد که فقط به دنبال اقتصاد و منافع خودش است.

عطایی اظهار داشت: اینکه امسال لطمه خوردیم، برای این است که نه نگاه به نمایشگاه کتاب نگاه درستی است، نه سیاست‌های کلان و نه شورای سیاست‌گذاری، چرا که شورای سیاست‌گذاری ذیل یک معاونت در یک وزارتخانه می‌خواهد کار بین‌المللی کند و آسیب مهم این است که تمام این موارد اسیر رفت‌و‌آمد مدیران است. به‌عبارت دیگر، زمانی که یک مدیری می‌رود، مدیر بعدی تمام مسائل را از اول شروع می‌کند، چرا که نظر مدیران با‌ هم متفاوت است و مجموعۀ مدیران می‌خواهند کار را به سبک و سیاق خود جلو ببرند

وی تصریح کرد: ما عنوان کردیم که چرا نباید در شورای سیاست‌گذاری نهادهایی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس و ... عضو باشند. امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی از کارآمدی افتاده است و حتی نمی‌تواند رئیس دانشگاه‌ها را تعیین کند. الآن هم می‌آید می‌گوید که می‌خواهیم سیاست‌گذاری را واگذار کنیم به چهار نفر، که می‌رود زیرمجموعۀ آن وزراتخانه. چرا؟ چون نصف اعضای آن شخصیت‌های حقوقی‌ای هستند که با تغییر دولت تغییر می‌کنند.

او همچنین اذعان کرد: بیست‌وهشت دوره نمایشگاه کتاب را برگزار کردیم و همان آسیب‌هایی که در نمایشگاه کتاب اول بوده، در نمایشگاه کتاب بیست‌وهشتم نیز وجود دارد و متأسفانه به سمت پیشرفت نیز حرکت نمی‌کنیم. البته دوستان عنوان می‌کنند چون امسال نمایشگاه کتاب را به بخش خصوصی واگذار کردیم، یک قدم جلو رفته‌ایم. این در حالیست که اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران کار مثبتی انجام نداده است و خودشان نیز گفتند که ما توانایی اجرای سی درصد از نمایشگاه کتاب را داریم، چون توانایی کل این کار را نداریم. علاوه بر آن، اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران تنها نمایندۀ تهران است نه ناشران کل‌کشور و همۀ ما می‌دانیم که بدنۀ اینها چه خط و خطوطی را دنبال می‌کنند. کاری نداریم که یک انتخاباتی می‌کنند و چند نفر خوب می‌آیند روی کار، اما در کل خط و رسم آن‌ها را همۀ ما می‌‌دانیم. ‌معاونت فرهنگی نیز به‌همین خاطر، رویکرد نمایشگاه کتاب را به آنها واگذارکرد. دقت کنید و ببینید که چرا سالن یاس را امسال ندادند؟ سیاست، سیاست درستی نیست و نمی‌گویم که اتحادیه در این کار دخیل بوده، بلکه دست خود معاونت است که می‌آید اتحادیه را شرکت می‌دهد در کار اجرایی و از آن طرف دست مجمع را برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی می‌بندد.

وی دربارۀ کتاب‌های مسئله‌دار موجود در نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: همایون امیرزاده نیز در مصاحبه‌ای عنوان کرد که در نمایشگاه کتاب برخی از آثاری را که یا مجوز داشته، ولی نباید توزیع می‌شد و یا اصلاً مجوز نداشته‌ جمع‌آوری کرد‌ه‌اند، در حالیکه برخی از کتاب‌ها اصلاً جمع‌‌آوری نشدند

عطایی گفت: شخصاً در غرفۀ کودک و نوجوان، ناشری را دیدم که واقعاً آثارش متناسب با فرهنگ کودک و نوجوان ما نبود. آمدم به آقای کمالی زنگ زدم و گفتم که اینها همه‌شان مجوز دارد. این چه کتاب‌هایی‌ است که اینها چاپ کرده‌اند؟ که ایشان گفتند می‌فرستند جمع کنند و جلویش را بگیرند. این کتب کودک و نوجوان حاوی تصاویر زشت و برگرفته از فرهنگ غربی با محتوای نامناسب و زشت بود. البته باید اشاره کرد که بازخواستی از وزارت ارشاد وجود ندارد که چرا به چنین آثاری مجوز داده‌ است و شاهد هستیم که سال‌گذشته ناشرانی که مجوزشان توقیف شده بود در این دوره دوباره فعال شدند و آثارشان چاپ شد، کتاب‌هایی که در خارج مثل آذربایجان چاپ شد، اینجا هم چاپ شد.  همین‌ها را بهشان مسئولیت هم دادند و حتی واگذاری ممیزی نیز به این دلیل مطرح شد که ممیزی کمتر مورد توجه قرار گیرد و بیفتد دست اشخاصی که نباید. بالأخره ناشران متعهد به ایمان دینی و اسلامند و نوعی خودسانسوری روی مطالباشان دارند، ولی ناشرانی که اعتقادی به اسلام و انقلاب ندارند، بعضاً از خارج دریافت دلار و پول دارند تا اینکه بیایند مطالبی را در کتاب‌هایشان بیاورند و آرام آرام قبح خیلی چیزها را بریزند.

مدیر مؤسسه و انتشارات «قدر ولایت» افزود: احساس می‌کنیم رجعتی برای سکولارها در دولت فعلی ایجاد شده است و این افراد در حال نفوذ به بدنۀ ‌فرهنگی کشور هستند و همان اتفاقاتی که در دوران اصلاحات رخ داد، در حال تکرار است. رهبری نیز صریحاً گفتند‌‌ که سکولاریزم در بدنۀ دولت نفوذ کرده است و اینها از همان رانت‌هایی است که برای نمونه می‌توان به چهارده‌و‎‎نیم میلیارد تومانی که نمایشگاه کتاب به بخش ناشران خارجی اختصاص داد، اشاره کرد و قطعاً پشت این مسئله، سیاست خبیثی وجود دارد. در ظاهر هم خود را علیه‌السلام نشان می‌دهند که بگویند ما ایمان داریم و از این نوع حرف‌ها. در دولت آقای‌هاشمی حضرت آقا بحثی را مطرح کردند که نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه دارم و این دغدغه به اندازه‌ای زیاد است که گاهی نیمه‌های شب از خواب بیدار می‌شوم و به درگاه خدا تضرع می‌کنم، یعنی ایشان خون دل می‌خورند برای فرهنگ کشور  شب‌ها بی‌خواب می‌شوند اما، مسئولان به‌راحتی تصمیم می‌گیرند که چهارده‌ونیم میلیارد تومان را به بخش ناشران خارجی اختصاص دهند و یا سالن یاس را تعطیل کنند؛ علاوه بر آن بخشی از فعالیت‌های نمایشگاه‌ کتاب را در دست اتحادیۀ ناشران و کتابفروشان تهران قرار دادند که، همۀ اینها همان سکولار پنهان است و آرام آرام برای اینکه در معرض اتهام قرار نگیرند و تیر به او نخورد در حال تغییر صحنۀ عملیات و سیاستگذاری‌های پنهان هستند.